307 kroj, nýbrž umělecké provedeni a naivnl filosofie lásky odpuzuji Pavla v básni Vlnově. Když Pavlovi hrozl, že jej lyrik S kytarou zapřede do kritického rozboru skládání o Antaru, mini iej odbýti jednak podceňujlcl poznámkou o náJI1ětu nedosti originálnlm (již Ferd. Strejček opra vil omyl Cechův, který za předlohu Vlnovu uvá dl pověst o Antaru, přeloženou z fr a n c o u z š ti n y a otištěnou v Zapově "ctihodném Poutniku"), jednak poukazem na neobratnost formy doloženou na jednom verši. Ale nikoliv Vlnoví, nýbrž slečně Cilce musl Pavel vyložiti své námitky proti skladbě Vlnově, byv otázán, jak se mu líbL Odpoví na to vřelým uznánlm látky této romance a poněkud ironisujicf zmínkou o tom, že prožitek Antarův neni vlastně než fatou morganou, tak příznačnou pro pouště arabské. A tu jest Pavel zapředen Cilkou v· krátkou, ale významnou rozpravu o věčnosti lásky, kterou sám popírá, kdežto jeho půvabná partnerka jí hájí. Pavlův výklad, že absolutnl hloubka a síla milostného citu, nikdy neochabujicího a věčně trvajlcfho, náležl leda do oblasti básnické, nikoliv však do světa skutečnosti, jest. nejpřísnější kritikou Vlnova přecitlivělého idealismu. Krásným obrazem stříbrné rýhy za veslem, která pozvolna se rozplývá, bledne, mizl, symbolísuje Pavel na závěru své rozpravy snadno se zacel ujlci ránu nejprudšl lidské lásky. A že jest to plné a pevné přesvědčení nejen Pavlovo, ale i básníkovo, potvrzuje dalšl vývoj dějový. Náklonnost farské rusalky k Pavlovi, vzkličivší právě za tohoto v)'letu a zesmvšl za Pavlovy choroby, nepřetrvala dlouho Pavlovu smrt: hnědooká dcera pouště uposlechla lyrické rady Pavlovy improvisace a zdvihnuvši džbán na krásnou hlavu odešla volným krokem v rodný stan, neboť nebyla z rodu Peri jako k němu vůbec nenáležeji ženy pozemské, nýbrž pouze smyšlené vidiny romantick.é poesie, ať je, za vlivu Byronova uměnl, spřádajl dovední obměňovatelé a stilisujlcl stupňovatelé motivů z národní tradice jako Josef Senkowski nebo citlivůstkářštl epigoni z rodu Bohumlra Vlny. , Takto mohl Svatopluk Cech pokládati za uzavřenou kapitolu svého básnického vývoje netoliko látku