306 "Však náhle vplížilo se maní do snivé duše vzpomináni na dávný život, zašlý svět. Na zlatou poušť, na bílé stany, táborů opuštěných kouř, na pštrosa let, na dívek džbány, na šumné dlouhé karavany, krvavých bitev slavnou bouř." Antar neodolá, opouštl palác a našed oře i kopl, jež byl zanechal přede městem duchů, prchá do plsčité pouště, ale tam překvapl jej samum, daleko však zhoubnější než ona smršf, kterou džin Gir v podobě supí vzbudil u Senkowského; Antar hyne v horkém plsku v poušti. Nebyl-Ii - a v tom se Svatopluk Čech přidržel své předlohy Antar schopen hluboké, věčné lásky bez mezi, zůstala jl vládkyně duchů věrna: vyhrabala mrtvé tělo milencovo z plsku, dojata je zullbala a objlmala tak dlouho, dokud nezetlelo na prach; ještě pak slza Peřína smlsila se s hrstkou popela. Tento závěr, byť krátil zálibné a vzletné podánl Senkowského, stoji předloze nejbliže a ve shodě s ni vyvrcholuje oslavou absollltnl lásky, nad smrt sill1ějši, jíž však není schopen sebe ušlechtilejši pozemšfan, nýbrž pouze duchová, nadzemská pytost ženská. S úsměvnou ironinaznačil Svatopluk Cech, kterak auktor i přednášeč romance v jedné osobě sám prožlval sentimentálnl účin své skladby: "když pozdvihl Vlna obličej, před nimž se byl za pěnl vlas jeho shrnul v hotový závoj, zatřpytila se lehkou rosou obruba jeho vlček." Leč že tento lyrícký lékárnlk nenl nikterak tlumočníkem názoru Čechova, který antarovské blouzněnl má za sebou, auktor vyjadřuje jasně myšlenkami i slovy Pavlovými. Pavel nenl necitelný ke kouzlům východu, jimiž minii Bohumlr Vlna obestříti svou romancí; když do lyrické improvisace "Proč ke mně klonlš svůj vlhký zrak" shrnuje dojmy a nálady po setká ni s tmavookou neteři farářovou Cilkou, oslovuje rusalku z děkanstvl jako "dceru pouště", a vyzývá ji, aby zvednouc "džbán na krásnou hlavu, v rodný stan šla dále volným krokem", sobě samému předurčuje brzký zmar pod jemným, žhavým plskem bouře v poušti. Nikoliv tedy orientálský