305 pro jeho písně a nabízí mu všecku slast, míní-Ií i on ji milovati nekonečnou, věčnou láskou. Ježto na rozdíl od pověsti Senkowského Antar k sličné Peri nepřišel jako jeji osvoboditel, nemísi se do citu lásky u královny duchů vděčnost, nýbrž milostné rozníceni jest odměnou za okouzlení poesií Antarovou. Jest to spíše než v duchu arabském myšleno v tradicfch romantického zbožnění toho, "kdo v zlaté struny zahrát zná", k němuž se ve stopách svého učitele pHznávala ráda básnická pokolení pohálkovská v Čechách; neporušilo to nikterak celkovou osnovu romance, nýbrž vyjímá se naopak velmi dobře v ústech samolibého veršovce Bohumíra Vlny, který si přeje, aby se mu za výkon básnický dostalo milostné přízně dívčích posluchaček. Ježto tohoto zdůraznění básnického povoláni Antarova LI Senkowského neshledáváme, jest patrno, že Svatopluk Čech se o svém hrdinovi poučil i z jinéno pramene; k tomu stačilo si přečísti pěkný informační článeček v Riegrově Slovnlku naučném. Sotva lze však připustíti, že romance získala vypuštěním trojí formy oné slasti, kterou úplně ve smyslu mravnl moudrosti mužně didaktickťho výchQdu mocí Gjul-nazary okouši LI Senkowského Antar; u Cecha nabizi mu Peri ihned "Iásku duchů, hlubokou, věčnou, bez mezí", a rek-básník, zřeknuv se úplně c1tění pozemského, přiiímá nabídku a oddává se milování s duchovou královnou. Tento jeho pobyt v náruči Peri a v městě faty morgany valně připomíná Tannhauserovo prodlévání ve Venušině hoře, jak lIčí je známá báseň Heineova, na niž Svatopluk Čech navazoval již v "Adamitech", a podobně jako šlechetný Tannhauser, dobrý rytíř, zatouží z objetí a polibků své nesmrtelné milenky po zemi, tak i Antar vzpomene si neodolatelně na "dávný život, zašlý svět". Sloha, v niž stručně a názorně, v barvě i pohybu, i; velkou silou působivé malebnosti básnlk podává syntesu Arabie a beduinstvl, jest uměleckým vyvrcholením romance; nikdy před Um ani potom nedovedl se zmocniti útokem tak zdařilým pitoreskní podstaty východu jako ve slovech: 20