viář chval lilií polních a jejich sester "Moji přátelé" (1913) a zpověď milostné něhy "Miriam" (1914). Španělský, jesuitský, protireformační typ kulturní, jenž se jeví myšlenkově sklonem k dogmatu, ekstatickou vášnivostí a smyslnou mystikou, zosobňuje na české půdě dvacátého století snad po prvé, ale naráz a úžasně sytě katolický laik Jaroslav Durych. Četbou, literární i filosofickou, cestami i přímo studiem bohoslovným prohlubuje a rozvíjí rysy dané nadáním a povahou a zvláště se snaží osvojiti si celou myšlenkovou soustavu scholastiky i s jejím Absolutnem dogmatu, málo dbaje toho, z·da tím nezasuje své vlastní, hluboké zdroje básnické. Avšak tento odkaz katolického středověku a jmenovitě katolického století XVII. přijímá člověk zrozený z války: před jeho očima a za jeho vědomí neodvratné nutnostise rozpadávají dosavadní společenské a mravní útvary; zrak vpil do sebe a srdce zalilo svou vlnou horké sympatie příliš mnoho ukrutenství, bídy, psanectví; bytost, vyzbrojená pozorností a pochopením pro podvědomí, zvykla si kochati se v hrůzách znetvořené skutečnosti a přetvářeti j,i do bezmezna darem visionářským; hrdý a nesnášenlivý individualismus toužil po vysvobození ze sebe sama prahnutím po kolektivní jednotě. Takto splývá v paradoxní postavě vojenského lékaře s růžencem terciáře za pasem poválečný expresionismus s katolickou kulturou barokní. Jaroslav Durych (* 1886) osvědčil svůj spár v nejrůznějších druzích slovesných, jichž se jeho neúnavné pero dotklo; jen v drama tě, kde se zálibou volí trpné náměty světecké, ztroskotal opětovně a v kritice, kde bezohledně napadl většinu svých významných vrstevníků, podvrátil napřed strohým, dogmatickým apriorismem výsledky analysy důmyslné; v lyrice, v povídce, v románě stvořil několik děl mistrovských. V samém středu duchovního světa Durychova stojí problém milosti, kterou člověk vchází v přímé spojení s Bohem a přestává býti vyhoštěncem na zemi; v mlčení a ekstasi ji člověk přijímá. Ta se zjevuje někdy v čisté a nevinné kráse dívčí, jindy v chudobě a pokoře žebrácké, což jsou hlavní témata lyriky Durychovy, hned svítící rosou půvabu ("Panenky", 1923), hned děsící sugescí ošklivosti a bídy ("Žebrácké písně", 1924); rytmicky i obrazově navazuje tu vědomě a se zdarem na tradici Erbenovu. Durychova prósa, vykazující řadu drobných povídek prudkého rytmu výpravného i cykly křehkých básní v próse, se ve větších skladbách vrací k jednomu a témuž tématu, náležejícímu k jeho ústřednímu problému. Téma, postavené do služby monogamie, kterou Durychovo okolí zneuznává a zneuctívá, dalo by se nazvati "bloudění": muž touží po omilostnění ženou a poznává, že jediná "děvka páně", často v haleně žebrácké, ho může skrze štěstí lásky pozemské přivésti k Bohu, i hledá ji všude v různých podobách, ona mu uniká, stále oddalujíc milostné spojení, až v rozhodném okamžiku, někdy teprve "in articulo mortis", se nalézají. Když byl v symbolicky báchorkovém románě "Na horách" (1914) položil tento motiv do časově neurčitelného středověku romantického av lyricky horoucí, ale dějově nuzné povídce "Sedmikráska" (1925) do všedního prostředí novodobého města, promítl valdštýnskou románovou trilogií "Bloudění" (1929) na pozadí třicetileté války, evokovaném s úžasnou intuicí, v milostných osudech symbolické dvojice tragický osud národa, domyšlený a docítěný vášnivým katolíkem zvláště také ve vztahu domácího protestantství k vítězné protireformaci. I mravoučně rodinný příběh maloměstský, rozvláčná "Paní Anežka Berková" (1931), krouží kolem otázky monogamie, která se však v únavném románovém mechanismu neuskutečňuje z plnosti vnitřního života, nýbrž moralistně rozumovým zasahováním zevních činitelů. Román "Bloudění", jehož jedinečné přednosti, sugestivně náladovou malbu měst a krajin, zažehlých osudovými hrůzami válečnými, shrnul Durych též na 197