né mladé mužství mravně prohnívá, byl c. a k. důstojník Karel Šarlih (vlast. Karel Čada, 1882-1916); smrt a zmar se šklebí v sugestivních a zaokrouhlených jeho povídkách zpod škrabošky přebujelé sexuality. M. B. Bohnel (vlast. Bedřich Bohnel, * 1886), tepe ve svých drastických monografických kronikách arivismus měšťáků i učenců a P9hlavní pokrytectví, s nímž školské řády i učitelé přezírají neb trestají krise puberty a procitnutí jara u svého jinošského i dívčího žactva; porozumění duchu třídy a vynalézavost v typech profesorských i studentských ukazuje k pedagogovi záměrů sociálně výchovných. Proti Bohnlovu popi,snému přírodozpytu společenskému stojí experimentální přírodozpyt, jejž Otomar Schiifer (* 1883) provádí studenou cestou v tradičním naturalismu, občas však také s názvuky na romaneta Arbesova a Čapka.Choda, na výjimečných jedincích a nachuravě· lých rodinách; také u něho pohlavnost, krevnatá a kulturou neochočená, pohlcuje ostatní úkony a projevy životnÍ. Jako shovívavý gentleman s chladným odstupem a chápavou ironií se chová Vojtěch Mixa (* 1887) k dívkám a paním z dobré společno'sti, kter~ na samém pokraji tragičnosti flirtují, milují, vdávají se a klamou. Proto se právě jemu, takřka jedinému, podařil přísně objektivní román ze sociálně hospodářských dějů přítomnosti, "Na přelomu" (1921), spravedlivý ke kapitálu i k dělnictvu a prodšený statečnou vírou v možnost záchrany i obrody soukromých i hospodářských vztahů společnosti měšťanské. Živočišný výboj plebejství ve všech jeho podobách, od úžasného vzestupu na vrchol moci ve velkém městě přes rO:l;kladný vliv na zástupce starých oslabených tříd společenských až po pád do hloubek zločinnosti a bídy, jest stálým tématem výpravných improvisací ve formě feuilletonového románu, prováděných často satiricky, jindy burleskně, Emilem Vachkem (* 1889), zřejmým, ale mnohdy zrůdným žákem románové prósy K. M. Čapka-Choda. S motivickou vynalézavostí a s primitivně drastickým darem povahokresby spřádá za vlivu prósy kriminální a detektivní i filmového libreta pestré a napínavé osudy inteligentních a proletářských zchátralců, rozpínavých chámů, dobrodruhů a šejdířů těžící z konjunktury i bodrých darebáků, vždy několik kroků od skutečného realismu sociálního; v rozmarné burlesce "Bidýlko" (1929) a v kriminální trilogii o "Chámu Dynybylovi" (1932) se mu přiblížil nejvíce. Ač vesnický román pozbyl dřívější obliby, neodolal u mladších svých pěstitelů této vlně obnoveného naturalismu. V popředí stojí vztah sedlákův k půdě, jeho úsilí založiti rod a zvětšiti majetek, jeho družný poměr ke zvířeti, jeho stálé spory s vesnickým proletariátem; erotika bývá v pastósním podání zpravidla převáděna na hnutí krevnatého těla a bouře nezkrocených smyslů. Vedle spolehlivého a poněkud suchopárného letopisce svého domova na Opavsku, A. C. Nora (vlast. Josefa Kavána), jinak horlivého povídkového zpravodaje o osudech a krisích universitního studentstva v Praze, se zde za vedení bystrého kritika Josefa Knapa přihlásili zvláště regionalisté kolem turnovského měsíčníku "Sever a Východ", zemití a nevykvašení to prosaikové, kteří by populistickým návratem k lidu a k půdě rádi léčili písemnictví z pražské umělosti, z estetické výlučnosti, z jednostranného vlivu francouzského. Nejjadrnějším epikem poválečné družiny novonaturalistické jest vypravěč velice spontánní a mnohostranný, s plodností až živelnou, ale nedoprovázenou žadoucí autokritikou, Jan Vrba (* 1889), v nejnáročnějších svých pracích brutální naturalista, v nejšťastnějších chvílích skutečně básnický naturista. K jeho jménu se, vedle několika knih veršů, pojí pokus o satirickou epopeji malého města, románový náběh k psychologii kněze, trojdílná historická skladba z chodských re· belií, čelící zásadně proti pojetí Jiráskovu, a zvláště řada naturalistických, svalnatých a plnokrevných povídek i románů o domažlických sedlácích nové doby, v nichž bez citové idealisace a drobno kresebného folkloru, ale se spolehlivostí 194