pražských rodinných letopisech za pravdu životu, který na romantických srdcích, zvláště ženských, koná krušnou výchovu sentimentální. Přímým opakem ilusionistických romantiček mezi spisovatelkami jest od počátku Božena Benešová (roz. Zapletalová, * 1873), přísná v etice i v umění, jež pozdě, zato však v zralé pohotovosti, vstoupila do literatury za ochrany R. Svo· bodové, ale na ní úplně nezávisle. V popředí jejích duševních a mravních analys povídkových stojí to, co sama jmenuje "krutým mládím", chmurné a těžké osudy osamělých, sebemučivých, zrazených a rozervaných mladých žen z měšťanské společnosti moravské, ale zvolna ze statečné duše, zmrvené hořkým poznáním, vyrůstá u ní víra v možnost povahové obrody a mravního vývoje lidského, čímž v pevný tvar organisovala nejprve strohý a domyšlený román jižní Moravy "Člověk" (1920) a pak i válečnou trilogii, "úder", "Podzemní plameny" a "Tragická duha" (1926-1933), kde v komposici, dramaticky vyvážené a pohrdající pouhým sledem kronikářským, promítnuta jest do vnitřníoh osudů typických, namnoze zmrazujících postav, účast českého člověka na světové válce i revoluci. Tvrdě lineární, tragicky vypiatá, mravně nesmlouvavá románová prósa B. Benešové jest ve slohu i v pojetí prodkladem měkkých, tlumeně barevných skvrn, z nichž skládá své společenské obrazy, provanuté mrazivým dechem agnosticismu a resignace, Anna Maria Tilschová (* 1873). Od mistrovsky dušezkumného diptycha bez,krevného a odumírajícího pražského měšťanstva, "Stará rodina" (1916) a "Synové" (1918), pokročila k břitké analyse vadnoucí umělecké tvořivosti i umělec· kého manželství ve "Vykoupení" (1923) a dovodila tu i onde a zároveň v řadě krutě pravdivých a kmitavě nervních povídek pronikavěji než kdokoliv vedle n", jak se neodvratně rozvolňují všecky svazky sociální soudržnosti a jak člověk dneška, vytržený z kořenů rodiny, stojí sám v prostoru vzduchoprázdnim. Na zkumné výpravě za bezpečnějšími formami životního společenství se zastavila u hornického proletariátu uhelné pánve ostravské pod zsinalým osvětlením válečným, ale místo tragicky monumentalisujícího románu, na jaký v "Haldách" (1927) pomýšlela, napsala toliko sugestivní kroniku ponurých barev a trpce tendenční příchuti. O formách, možnostech, podmínkách a vyhlídkách moderní prósy české enikdo tolik nenapřemýšlel, na základě tak rozsáhlé empirie nenateoretisoval, tolik a tak důmY'slně nenapsal, jako monografický soudce a psycholog povídko. vého a románového umění po realistického v Čechách, Karel Sezima (vlast. Karel Kolář, * 1876), v kritice Šaldův žák, snažící se důvtipnou teorií podepříti vlastní praksi značně jednostrannou a úzkou. Syn maloměstského venkova, usazený trvale v Praze, a básník nezcela bez skrupulí svého úřednického povolání, zachovává si polo důvěrný, poloironický poměr k maloměšťáctví jako k životnímu typu a zároveň vděčné opojení přírodou. Staví rád do středu svých knih, od křehkého "Kouzla rozchodu" (1898) přes ironického "Hosta" (1916) až k široce větvitému románu venkovské problematiky, "Dravý živel" (1924), mladou ženu, kterou poučila ztráta milostných i mravních ilusí o ironické hodnotě života, a dovozuje na typických případech bez osudového rozpětí a bez valného dosahu myšlenkového ze života odmaskovaných maloměšťáků, obklopených kmitavým krajin. ným rámcem, tragikomičnost všeho usilování lidského, neodvolatelně zakletého do věčných antinomií přeludu a rozčarování. Jedenkráte, v románovém rozboru náboženských sklonů lidové mysli podkrkonošské, zachvácené hnutím spiritistickým, "V soumraku srdcí" (1907), opustil svůj těsný okruh látkový a psychický; tu se umělecky přiblížil nejvíce svému osobnímu druhu a západočeskému krajanu, Josefu Matějkovi (1879-1909), autoru úctyhodného románového zlomku o nových vesničanech za civilisačního i mravního přerodu, "Duše pramenů" (1911); hloubavý a stále experimentující Matějka, stejně jako moravský psycholog bosáctví 189