zkumu, zmemvse při tom původní osnovu, také tragický příb·ěh oteckého srdce za světové války s osudovým rozporem tří národů, "Soykovy děti (1929), zalykající se co chvíli utajovanými slzami. Vlastně i románové torso posmrtné, "Děs z prázdna" (1932), náleží do této souvislosti, jsouc patrně myšleno jako prolog nejzávažnější kapitoly českých dějin novodobých, ale i ve vypracované části, osudech dědových, po nichž měl pravděpodobně následovati po~iticko mravní zápas vnukův s příšerou děsu z prázdna ve vlastní h"rudí i v národním prostředí, jsou patrny přednosti, k nimž zrálo výpravné umění Dykovo, typisace postav historicky podmíněných, důsažné podání veřejného ovzduší, sugestivnost osudových výjevů, básnický smysl pro slzy věcí; od doby Máchova "Kata" a "Cesty s pouti" od B. Němcové nevykazuje románová prósa česká zlomku úchvatnějšího. Sova, Karásek, Šrámek, Dyk, menší měrou i Theer a Gelner mezi básníky, Šalda, Krejčí a Marten z kritiků účastnili se činně a podnětně vývoje české prósy výpravné v době od rozkladu naturalismu po světovou. válku. Ani kulturně ani umělecky se nemohly román a povídka měřiti s vůdčím významem lyriky soudobé: převaha trpného živlu smyslového nad konstruktivním prvkem intelektuálním způsobovala, že tu neřešeny problémy závažnější; záliba v duševních výjimkách a společenských zvláštnostech bránila zájmu o zjevy typičtější; přebujelá složka dekorativní znemožňovala zesílení živlu strukturálního. Byl to zvláště impresionismus, uvedený do českého románu již Vilémem Mrštíkem, co působilo nejen na myšlenkové ochuzení v okruhu společensko-mravoličném, ale i na oslabení dějové linie a na matnost obrysů při kresbě postav. Vedle něho se hlásila, jako princip spíše rozkladný, novoromantika, popouštějící uzdu fabulistice libovolné, psychologii překotných krajností, poetisaci zcela povšechné, při čemž umělecké výtěžky dušezpytného realismu byly zneváženy a namnoze ztraceny. Ale naturalismus, jehož mohutný zástupce, K. M. Čapek.Chod právě dorůstal mistrovství, nevyklidil pole, naopak, posílen příchodem spodních společenských vrstev do literatury a těže ze záliby čtenářstva pro mravoličné dokumenty, slavil obnovu, a právě u naturalistických romanopisců, jako již dříve u J. K. Šlejhara, se ozvaly expresionistické tóniny, tak příznačné pro mravně společenskou náladu v střední Evropě na sklonku světové války. Znovu, jako v době Němcové, Světlé a Nová1}ové, připadlo za impresioni. stického období vynikající místo vyprávěčkám; v jejich čele stála po čtvrtstoletí choť předního spisovatele realistického F. X. Svobody, Růžena Svobodová (roz. Čápová, 1868-1920). Prošla realismem jako školou přesného, ba břitkého pozorování předmětů, prostředí a duší; impresionismus, podporovaný nemalou kulturou výtvaruou, zjemnil zrak umělkyně, založené vůbec visuálně; sociálně emancipačnía mravně obrodné snahy dobové, prožívané s citlivou úzkostí povahy účastně lidumilné prohloubily její etickou vnímavost pro spravedlnost a čistotu; vy· datné studium literatury, umění, praktické filosofie i rozsáhlé cesty učinily z ní ženu dalekých kulturních obzorů. Počala monografickými povídkami a romá· novými náčrty o mladých ženách, převahou sentimentálních, občas však též sar· kastických, které ve styku se životem utrpěly křivdy, byly zraněny všedností a nízkostí a pozbyly ilusí; proto se rozcházejí se svým prostředím a někdy vůbec se životem, pro nějž byly příliš jemně ustrojeny a s nímž se smířiti jim zakazovala citová čistota, opovrhující kompromisem a konvencí ("Přetížený klas", 1896). Pak postoupila k společenskému románu, založenému nejprve na kontrastování různých karakterů ženských, později na snaze, přesahující vlastní prostředky, vyčerpati přítomné ženství skladnými typy různého společenského příslušenství; mužské postavy a povahy zůstávaly při tom čímsi podružnýma málo 187