došel Dyk v tragickém "Zmoudření dona Quijota" (1913) a v rozmarné pohádce z naší vesnice "Ondřej a drak" (1920), tu i onde pro svou příznačnou problematiku krásné iluse a žalostného vystřízlivění. Rozměrné jest Dykovo dílo výpravně prosaické a obsahuje - nikoliv ve vzestupné řadě vývojové, nýbrž v pestrém střídání - práce tak různorodé, formou, jako jsou románové letopisy s dušezpytnými dokumenty básníkova pokolenía soustředěné zkratky novelistické s náplní symbolickou, časové parodie a náběhy ke skladnému románu historickému. Na promyšlenou a rovnoměrnou výstavbu rozvětvené skladby výpravné nepopřál si Dyk času, a jeho povolání novi· náře a politika mu k ní nedalo potřebného klidu, takže obě ukázky politické kroniky studentské, "Akt působnosti Čertova Kopyta", zůstaly zlomkem; satirickopsychologický obraz z Ruska, psaný v době válečné, zbortil se autoru pod rukama; velký pokus o románovou interpretaci politického zápasu protirakouského, zosnovaný v mladosti, opakovaný s posunutím dějového těžiska několikráte a s napětím sil prováděný velkoryse v posledních letech, zmařen byl smrtí. Naopak se Dykovi dařily prósy nevelkého rozsahu, ostrého prokreslené, aforisticky vyhrocené; jeho symbolický "Krysař" (1915) s archaistickou látkou a baladickým přednesem nemá význam pouze pro autora, který tu nalezl slohovou rovno· mocninu pro svou hořkou moudrost o touze po velikosti, zrážené realitou, ale i pro vývoj českého umění novelistického jako svéprávného druhu slovesného. Ze zájmu látkové· ho i problémového se Dykova výpravná prósa vracela opětovně ke dvěma dějstvům, stavějíc se k nim zprvu kronikářsky, pak se snahou o důmyslnou zkratku stylisační, k pokrokovému hnutí z let 90. a ke světové válce s životní otázkou Ruska a jeho l'ozvratu v popředí. Onde vytěžil ne· jenom romanticky orámované zpovědi a vzpomínky studentských, vnitřně rozvrácených účastníků, hlavně v časově památném "Konci Hackenschmidově" (1905), ale i mistrovskou povídkovou episodku "Prsty Habakukovy" (1925), humoru zcela vyzrálého; tuto našel kromě inspirace k satirickým a parodistickým "Příběhům Kozulinova", které se mu rozrostly v dílo nelítostného politického duše Růžena Svobodová. 186