na stálém rozcestí - toť trojí forma vnitřního napětí v jednom a témž pokolení, které si v začátcích s hořkostí uvědomovalo, že jest "generací záporu". Ale nikdo z něho neurazil tuto dráhu s tak přísnou a sebemučivou opravdovostí, jako Viktor Dyk (1877-1931), nejen lyrik, romanopisec a dramatik, ale i novinář a politik, jenž dovedl svůj osobní problém, jak překonati "děs z prázdna", postaviti do dějinné perspektivy a pojmouti jako kolektivní úkol celého národa, dovršujícího politicky své obrození. Nejinak než Březina neb Theer, hledal a uctíval také Dyk Absolutno, ale nestavěl se k němu ani jako mystický myslitel, ani jako básnický metafysik, nýbrž jako moralista a etik, jehož niterná souvislost s mravním rigorismem Masarykova realismus nebyla, ač ji sám popíral, méně patrna, než dědictví romantického odkazu po národním radikalismu, jejž mu zprostředkovalo české pokrokářství. Jemu, muži přímočarému, stojí na nejvyšším stupni hodnot mravní čest; s jeho snahou zachrániti se - po barresovsku neb lagardeovsku - z rozkolísaného individualismu do bezpečí rasy národa a půdy, souvisí, že mravní ctí jest u něho nejčastěji míněna mravní čest národa, jak to silněji všech svých vrstevníků pociťoval syn českého Polabí, ohrožovaného ze severu náporem pronikajícího živlu německého. Ale tento rytíř cidovské důslednosti dochází záhy jakožto ústřední zkušenosti romantického poznání donquijotského o stále se vracejícím rozporu mravního Absolutna s drobnými relativitamiskutečnosti, čili snu a reality, touhy a splnění. Z této dvojklannosti, která Dyka trvale inspiruje, plyne i paradox jeho formy: o velkých citech a smělých myšlenkách se mluví na půl úst stručnou formou nejvšednějšího dne, bez r~j)oriky i dekora a v pointách a s baladickou názorností; nejsou to vlastně písně, nýbrž spíše lyrické gnómy, vyhrocené zhusta do antitesí, myšlenkově sporé a citově jenom podmalované, stejně vzdálené řečnického verbalismu jako metaforické barvitosti; nikdo se do té míry ne· odcizil básnické dikci Vrchlického neh Březinově jako Dyk, dovršitel počinu Macharova a Bezručova. V této snaze o zcivilnění, odlíčení, odkostymování české mluvy nestál Dyk ve svém pokolení zcela ojediněle; sám pozdravoval se souhlasem jako zdravou reakci proti umělé nádheře slohové jadrnou obhroublost selského primitiva Josefa Holého (1874-1928), pozoruhodného jen v ostře řezaných sociálních baladách a v zajíkavě prostoduchých písničkách lidového úderu. Básnické tvoření Dykovo, z jeho mnohotvárné produkce daleko nejvýznamnější a nejosobitější, střídá lyrické deníky, pohrdající ucelujícím uspořádáním, s baladickými komposicemi pevné stavby; jako třetí složka přistupují sarkastické satiry literární i politické, ve svém neodolatelném vtipu nebezpečné napadeným osobám, Viktor Dyk. 184