ními výboji; básnicky pak usilovalo o nový patos, za jehož spolehlivý prostředek byl považován volný verš, povznesený nyní na výrazový princip a zosnovaný sonstavněji a důsledněji než tomu bylo u Sovy, Březiny a Neumanna. O. Theer, jenž se k jeho kultu a kultuře soustředil, mluvil v paroxystickém nadšení o volném verši jako o "svém rytmickém bratru" a oslovoval jej entusiasticky: "Vítězné znovuzrození slova, vlastní doby složitým tepem odkojeného! Její trýzeň, tíseň i sen jí odposlouchavšího!" Většina z těchto básnických vitalistů sympatisovala i v literatuře se sociální emancipací v duchu kolektivistickém. Nejvýraznější a nejdůslednější z nich však, O. Theer, byl příkrý individualista, vysilovaný takřka od chlapectví dramatickým zápasem o vlastní osobnnst a o její vzestup od umělecké rozkoše k mravnosti a k bnžství; tím, jakož i metafysickou náplní své poesie, se záhy přiřadil k Březinovi, kdežto jeho vrstevníci měli vesměs blíže k Sovovi. Básnický oSIld Otakara Theera (1880-1917) byl vyčerpán třemi knihami lyriky, jež předchází začátečnický pokus o na turismus úplně chlapecký a doplňuje lyrické monodrama s námětem z řeckého bájesloví v duchu bouřného titanismu "Faethon"; jeho románová a povídková prósa není než s"ebeklamnou oklikou cesty za životním, konkretním a mužným odosobněním, jeho literární a divadelní kritika pak pomocnou orientací ducha vysoce kultivovaného v písemnictví i filosofii. První z Theerových knih lyrických, "Výpravy k Já" (1900), jest ~povědí tragické žízně smyslů a pohlaví po rozkoši a dobrodružství, ale nad tou žízní bdí intelekt předčasně zralý a umělecká vůle, připouštějící jenom plnokrevné tvary básnické. Po přestávce kritikově a novelistově, ozve se pak v "úzkostech a nadějích" (1911) a zvláště v mistrovské sbírce "Všemu navzdory" (1916) honba za tajemstvím ve smyslu metafysickém, stupňovaná ještě úsilím o dokonalost morální, pojatou přísně individualisticky: z dravých erotických zpovědí i sebeobžalobných milostných elegií, stejně jako z hovorů se smrtí, vzruše Otakar Theer. 182