"Stříbrný vítr" a "Osika". Vypěstoval tento sklon, až vyspěl v impresionisticky virtuosního básníka-prosaistu citlivé a žádostivé pokožky a pohlaví stále rozdychtěného po rozkoši a spojení, který se zmocňuje světa hlavně hmatově a světelným, nikoliv tvarově neb lineárně modelujícím sklonem svého zraku; tak zvláště v románě "Tělo" (1919) s lehce naznačeným pozadím válečným, ale s analytickým zájmem skoro výhradně soustředěným na věčnou živočišnost mladého, obnažujícího se ženstvÍ. Animální selanka, která byla pro Neumanna jenom episodou, rozvila se u čiře smyslového Šrámka naplno, a teprve uprostřed ní, za nepoměrně a nezaslouženě větších úspěchů v románě i v drama tě, rozezvučel se také Šrámek lyrik "Splavem" (1916) i "Novými básněmi" (1927) s metaforickým svým bohatstvím, s melodickou čistotou, se zbožností před krásou drobných zjevů pomíjejících, s něhou k hoři člověka, k utrpení zvířete, k prchavosti vteřiny. Impresionistická lyrika, příbuzná Šrámkovi skládá skrovnou, ale nejčistší část mnohotvárné produkce obou pomoravštělých Čáslavanů, překotného Jiřího Mahena, ·dramatika nikoliv založením, nýbrž svobodným rozhodnutím a neúnavnými experimenty, a těžkomyslného Rudolfa Těsnohlídka (1882-1928). Subtilní a rozvrácený básník toužil zapomenouti na sebe sama v úmyslně banalisujících letopisech brněnské periferie, jež jsou jakýmisi stupni k brněnskému románu, ve vtipně zosnovaném 'zvířecím eposu, ve zrůdné utopii o budoucnosti spíše trapné než žadoucí, ale utíkal se také, jako jeho redakční druh Neumann, k týmž vodám, lesům a stráním, aby se tam na něho, zpívajíc svou neodolatelnou melodii, ze všech koutů dívala vina a smrt. Neumann, Šrámek, Mahen i Těsnohlídek dojmy buď s věrnou pozorností prostě zaznamenávají nebo rozvádějí zálibně v rozviliny lyrických ornamentů; na opačném pólu ,stojí Karel Toman (vlast. Antonín Bernášek, * 1877), básník zkratky, zámlky, esence, na vrchole vývoje lyrik dramatický, jehož stručné a zpěvné útvary, kolísající mezi písní a gnómou, mimoděk obnovují tvůrčí metodu Sládkovu. Nevelký soubor jeho "Básní" (1918), kam autor shrnul dvacetiletou dráhu, značenou čtyřmi drobnými sbírkami, svědčí o autokritiku, který nepropustí z pera kusu, dokud nemá definitivního a to co nejúsečnějšího tvaru; mluví o uvědomělém básníku, jenž netvoří z dojmové, citové a myšlenkové tříšti, nýbrž z plnosti intensivního až osudového prožitku; odhalují vášnivce dravých smyslů, temné krve a tuláckého srdce, které nakonec jihne u rodinného krbu v pokornou a vděčnou družnost, prohloubenou i v citu kmenově národní jednoty. Z nečetných dodatků k této životní žně Tomanovy jest paměti hoden malý cyklus "Měsíců" pro svou krajní a pregnantní stručnost typisujícího výrazu; jako některé slohy Dykovy jsou tyto mánesovské obrázky a osudy pravými básnickými medaliony, raženými pevně a ostře do spěži neporušitelné. S Neumannem a se Šrámkem, ale také již s některými úseky myšlenkového díla Šaldova, Sovova a Březinova se sdílelo o základní vitalistický postoj k životu básnické pokolení, které se po prvé ozývalo na prahu nového století, ale ideově a umělecky konsolidovalo těsně před válkou a připojilo tehdy, ač jenom dočasně, k sobě o deset let mladší dorost básnický. Samo přijalo jako samozřejmost výsledky slovesné revoluce let devadesátých; vyučilo se dílem v "Moderní Revui", dílem v "Lumíru" a v "Novině"; seskupilo se v kriticko-politickém týdeníku "Přehledu". V odklonu od etiky Masarykovy, za vlivu idealistického vitalismu českého fysiologa Fr. Mareše i tvořivého evolucionismu a intuitivnosti francouzského metafysika Bergsona, v neuvědomělé shodě s vývojovým optimismem pozdního Vrchlického, vyznávalo toto pokolení, jež se často a rádo dovolávalo Whitmana a Verhaerena, dynamickou ~íru v život; zavrhovalo pesimistický ilusionismus a zápornou romantiku, lnulo nadšeně k přítomnosti s jejími civilisač 181