jednak v jejím pesimistickém kultu smrti, jenž byl pro Březinu citově myšlenkovým východiskem, jednak v jejím průchodném katolicismu; bylo však třeba osudových zkušeností válečných a společenského rozvratu světa poválečného, aby zapomenuté tóny "Tajemných dálek" se ozvaly v básnické mládeži, která se v den Březinova pohřbu sešla v Jaroměřicích tak hromadně jako poddaní u rakve panovníkovy. Většina lyriků, kteří opouštěli střední školy za doby vrcholícího pokrokového hnutí a prvních velkých výbojů Sovových i Březinových, stanula v táboře impresionistickém, vlastně blíže Sovovi než Březinovi. Impresionistická vznícenost a citová melancholie poznamenávala jejich mladost stejně jako umělecké začátky sourodých a současných výtvarníků i hudebníků; beze vlivu nezůstala u žádného z nich česká dekadence, zastoupená "Moderní Revuí"; stále se zmítali mezi nároky krajního individualismu a požadavky kolektivistickými, nejinak než manifestanti "České Moderny", typického a přechodného to útvaru z r.1895, který se právě o tyto zásadní rozpory rychle ztroskotal. Toť společné východisko tří hutných lyriků, Neumanna, Šrámka a Tomana. Stanislav K. Neumann (* 1875), chlapecký pokrokář z Omladiny, hamsuI10vský bohém a glahnovský samotář v brněnských lesích za mužných let, platonický vyznavač komunistického převratu ještě na prahu nepřiznaného stáří, zÍlstává impresionistou v nejlepších částech svého nestejnoměrného díla, ale, nejinak než Sovu, ohrožují lyrika v něm verbalismus a rétorika, plynoucí z matné ideologie a z nedostatku autokritičnosti. Sotva se poněkud zbyl směšných mladických pós, pohrávajících si pohanstvím, satanismem, tělesnou nevázaností, postavil své řečnické, zároveň však také visionářské schopnosti ve "Snu o zástupu zoufajících" (1903) po prvé do služeb světové revoluce sociální a naplnil své volné verše obrazy z proletářské hrůzy z předměstí i sliby hromadné odezvy. Pak osvobodiv pomocí impresionistické metody v sobě rozkošnický vitalismus, pudovou volnost, blažený a krevnatý naturismus, ocitá se v "Knize lesů, vod a strání" (1914) v blízkosti přírodního panteismu Vrchlického, ale na míle daleko od útlé a křehké sensitivnosti sovovské. Odtud, hlásaje okázalou a protiromantickou civilnost, utíká se "Novými zpěvy" (1918) do strojové a městské civilisace, nejen aby v ní po whitmanovsku odhalil krásu dotud neznámou, nýbrž také, aby v ní pozdravil prostředek všelidského zbratření. Z těchto optimistických přeludů vyvedla nckritického utopika světová válka co nejrychleji a co nejochotněji, a S. K. Neumanzaznamenává v "Třiceti zpěvech z rozvratu" (1919) dojmově křepkou a svítivou metodou impresionistického a místy i futuristického deníku nekrvavé, ale intensivní zkušenosti českého domobran ce za hranicemi, zvláště v Albanii, kdežto po návratu ho brzy čekal umělecky neplodný a myšlenkově ubohý úkol hlaholného deklamátora revolučních rudých zpěvů. Citově smyslový zážitek pozdní lásky stárnoucího muže, která mu přinesla mladistvé opojení, zkoušku opuštěného hoře, vděčnost návratu, osvobodila v něm básníka a z erotické trilogie, shrnuté do svazku "Láska" (1933), zaznívá chvílemi v situačních zkratkách melodie, připomínající svítivost podzimního slova Nerudova z "Prostých motivÍl". Fráňa Šrámek (* 1877) revolucionář, jenž se vykuklil idylikem, má dráhu s Neumannem v leckterých úsecích souběžnou; mládež, která ho dlouho zbožňovala, neprominula mu doposud, že přestal býti včas bubeníkem vzpoury. I u něho zazněly akordy anarchistické dobrodružnosti, bosáckého výsměchu sytému měšťáctví, bouřného opovržení ke všemu, co mrzačí plnost smyslového života. To ho, mimo výbojnou lyriku antimilitaristickou a beztvárné, ale prudké povídky o tulácích pohlaví a vzdoru, činí románovým, někdy též dramatickým letopiscem mládí smyslově vzníceného, eroticky opojeného a volně chabého, zvláště v kronikách studentské puberty, revoltující proti rodině, škole, maloměstské společnosti, 180