i balady, kde jako svobodný žák Erbenův zobrazuje člověka v zápase s přírodními silami i démony nitra; uprostřed mezi Nerudou a Wolkrem značí Sovova "Kniha baladická" (1915) nejvyšší vzestup tohoto druhu. Sovova prósa se teprve postupně stávala výpravnou a tuhla v pevnější tvar z barevných mlh a měkkých dýmů impresionistických, jimiž občas šlehaly plameny sociální invektivy. Ze tří jeho románů má jen poslední, "Tóma Bojar" (1910), naplněný sociálně hospodářskou problematikou jihočeského selství, tužší dějovou stavbu a ostřejší povahokresbu; bude však čítán pouze jako dobový dokument, kdežto povídkový doprovod Sovovy trpké erotiky manželské, ,,0 milkování, lásce a zradě" (1909), spíše expresionistický než prostě dojmový, může se jako věruý autogram bolestně zjitřeného básníka nadíti trvalejší pozornosti, jež byla neměla minouti zvláště Sovovu mistr'lvskou novelu archaistické pohody a hutného tvaru o "Pankráci Budeciovi, kantoru" (1916). V básnickém díle Sovově bylo mnoho možností dalšího vývoje, a nikdo, jako právě Sova, samotář zžíraný touhou po družnosti, netoužil tolik po tom, aby shromáždil kolem sebe žáky ve způsobě Vrchlického neb Březinově; přechodně učily se od něho nejčistší lyrické individuality poslední doby, Neumann i Toman, Theer i Fischer, Hora i Chaloupka. Jeho přírodní impresionismus se stal časem samozřejmou metodou tvůrčí, a východiskem lyriky byla sovovská schopno3t přissávati se všemi smysly ke skutečnosti, sovovský dar vyjadřovati dojem výrazy co nejsvěžejšími a nejméně konvenčními, sovovské uzpůsobení, nacházeti skryté korespondence mezi přírodou a duší; ale při tom si básníci přestali velice brzy uvědomovati, že toto vše vnesl po realistické oklice do české poesie Antonín Sova. Zato jeho rozjímavá poesie i se svým matným symbolismem, řečnickým kultem velkých hesel, důrazným horováním a překotnými kletbami zastarala právě tak rychle jako časové reflekse Macharovy neb bramarbasující invektivy Neumannovy; v záporně polemickém i positivně utopistickém svém obsahu zůstává nejmrtvějším dílem české lyriky let devadesátých. Z náladového impresionismu, podloženého osobní bolestí a ústícího do pesimistické filosofie, vycházejí také básnické počátky pozdějšího pěvce čisté nadosobní myšlenky náboženské, kosmické a· sociální, která se dopíná závratného optimismu vrcholnou koncepcí vývojového monismu, směřujícího k nejvyšší skutečnosti a jistotě, k Bohu. Jest to Otok ar Březina (vlast. Václav Jebavý, 18681929), který mezi básníky v Čechách opsal největší dráhu myšlenkového i uměleckého vývoje. Literárni své mládí ztrávil plachý samotář, jejž povolání venkovského učitele - v Nové Říši a Jaroměřicích na Moravě - i vlastní vůle trvale držely stranou stře disk duševního života, po boku básnické družiny, kterou široce vzdělaný kritik a důmyslný organisátor Arnošt Procházka (1869-1925) dovedl od r. 1894 Ukázka rukopisu Otokara Březiny. 12 177