zrada ženina mu, podobně jako Vrchlickému, po krátké ilusionistické episodě zlomila srdce; když těžká dlouhá choroba hlodala na jeho útlém těle, až je odsoudila k nehybnosti a do městské klausury. Citově vášnivý, zároveň však smyslově roznícený vztah k přírodě domova doprovázel Sovu po celý život, od začátečnické knižečky "Z mého kraje" (1893) po knihu loučení "Drsná láska" (1927): po impresionismu, který vidí a chytá svět ještě realisticky, ale již shledává v krajině stav duše, následuje období symbolické, kterému se přírodní vztahy a děje stávají podobenstvím vlastního vnitřního života, a nakonec mistrovská léta, v nichž Sova dovede duši domova syntetisovati a po případě i monumentalisovati, jak svědčí zvláště válečné "Zpěvy domova" (1918) a zpověď očistného omlazení "Básníkovo jaro" (1921). Ale Sova, nejistý jak v poznání vlastních tvůrčích sil tak v autokritickém hodnocení svého díla, si