nového století dával ve "Volných Směrech" a v "Novině" přednost essayi před recensí a skladnému zvládání látky před šetřením rozborným; cítil se uměleckým i generačním organisátorem a zkoušel své otužené duševní síly jak ve filosofii impresionistického malířství tak v diltheyovském prohlubování literárního dějepisu. Šalda poválečný, ne beze stařeckých rysů, zároveň však s palčivou žízní po vodě omlazení, vyložil ve velkých rysech vývojovou logiku i vývojové možnosti příchozího pokolení básnického a ve svém časopiseckém diáři "Šaldův Zápisník" vytvořil své době zrcadlo osobně vybroušené a mnohdy zkreslující, našed tak konečně sourodý slovesný orgán pro svůj mohutný, osobivý a nesnášelivý individualismus, jenž se v sledu generací a škol, směrů a hnutí, časopisů a sborníků vždy cítil osamělým. Šalda jest šťastným tlumočníkem myslitelů, básníků, kritiků, hlavně francouzských na české půdě; jest vlastním tvůrcem kritické metody a prvním mistrem kritické prakse, která spojuje sensitivnost s bohatstvím myšlenek a propracovaný postup analytický s darem syté literární podobizny i duchaplné syntésy; jest skvělým zakladatelem českého essaye, v němž francouzské podněty a neobmezené mistrovství českého slova jsou v rovnováze; dva svazky studií a podobizen, "Boje o zítřek" (1905), zasvěcené volným úvahám o zásadách tvorby umělecké i mravní, a "Duše a dílo" (1913), přibližující se místy odborné analyse literárně vědní, ale monumentalisující ji, jsou toho doklady. Bojuje stále proti formalismu, proti mechanickému okreslování přírody, proti lehké improvisaci, zaujat trvale problémy klasičnosti a národnosti, náboženství a mravní svobody, dospěl, uveden na správnou cestu již mistry svého mládí, Goethem a Flaubertem, jako k ústřední buňce svého myšlení o umění k názoru, že jenom skutečně tvůrčí osobnost básnická, nadaná svěžestí smyslů a vyzbrojená technickou pohotovostí může roditi organická díla umělecká a skrze ně plniti sociální a životní funkci umění - tvorba jako akt milosti, ale podmíněný a připravený přípravou a kázní a doprovázený plnou mravní odpovědností, jest poslední arkanum Šaldovy filosofie umění. Šalda se kritioky dotkl-tu v drobné recensentské praksi, tu v úhrnných skladných přehledech - skoro všech značnějších zjevů českého písemnictví po r. 1890 a působil svým mocným vlivem významně na většinu českých kritiků, kteří ho doprovázeli i po něm následovali: od svých vrstevníků, realisticky podjatého a analyticky průkazného Jindřicha Vodáka i výmluvného popularisátora socialistického založení a kompromisní ochoty F. V. Krejčího, přes oba básníky-kritiky, K. Sezimu a Oto Theera až k estetickým mluvčím poválečného písemnictví, Fr. Gotzovi a A. M. Píšovi. Takto jsou ideologové i formalisté, vyznavači absolutna i eklektikové, umělečtí požitkáři i sociální reformisté mezi žáky velkého otce kritického umění v Čechách, jenž se mohl, jako Jar. Vrchlický, jeviti obdivovatelům i odpůrcům povahou proteovskou. Ač prokázal významné propagační služby Nerudovia Macharovi, Bezručovi a Tomanovi, R. Svobodové a B. Benešové, neváhal vyznati, že z tvorby jeho současníků vyhovuje jeho uměleckým požadavkům největší měrou lyrické básnictví, zvláště pokud je zastupují oba mistři českého verše, citový impresionista Sova a mystický metafysik Březina, z nichž každý dospěl po jiných cestách k symbolické lyrice a každý kolem sebe dovedl shromážditi samostatné následovníky. Ze svého jihočeského, mírně zvlněného, lesnatého a zádumčivého domova si přinesl Antonín Sova (1864-1928) vznícenou lásku k osamělé přírodě; z učitelské rodiny, usazené nedaleko rodiště Mahlerova, v Pacově, podědil roztouženou hudhu v duši, a těchto darů nedovedla udusiti Praha, kde jako malý městský úředník a pak knihovník prožil celý život. útěcha přírody a hudby ozvala se vždy, kdykoliv jí potřeboval nejvíce: když poznání bídy městského proletáře, k němuž se sám občas řadil, a současně sociální hnutí dělnickému pobouřily duši; když 175