v tom, že mládež měla daleko složitější organisaci duševní: vznětlivější čivy, jemnější smysl pro odstín v přírodě i v nitru, vyšší míru danajského údělu vnímati disonance a rozpory života. Jsou to impresionisté až chorobní, ironikové stále pohotoví k odezvě, mnozí z nich i visionáři, schopní zmocniti se druhého světa. Proto jim nemůže vyhověti básnická forma jejich předchůdců, pro jejich sensibilitu příliš hotová, uzavřená, vnějšková. Kritisujíce ji v teorii i v praksi, vytýkají jí její upřílišenou malebnost i plastičnost, proti níž stavějí princip hudebnosti, intimity, odstínu, kdykoliv hotovi rozbíti řečnickou harmonii mluvy i verše jak Ruchovců tak Lumírovců a podstoupiti také obět dočasné disonance, všednosti, anarchie, jen když to bude pravdivým a úměrným výrazem duše a chvíle, zmítajících se v chaosu: půl díla zde provedl již Machar, druhou půli Sova. Formou nové básnické svobody, pohrdající tradicí a zmocňující se přírodní i společenské skutečnosti žíznivě a útočně, se stal volný verš, jehož užívají tak různé osobnosti básnické jako Sova a Březina, Neumann a Theer, až nakonec se změní z bezuzdnosti a libovůle v novou a obtížnější zákonnost. Jeho rytmické řady daktylo-trochejské zpravidla bez rýmu a beze strofické vazby jsou pro lyriku tohoto období stejně karakteristické jako iamby, alexandriny, sonety pro Vrchlického a jeho školu. Ale i prósa rozbíjí pevné tvary, v čemž započali již naturalističtí romanopisci, kteří román pro sytili impresionistÍckými popisy a vzdutým verbalismem obrazovým. Jejich výrazu nejprve odňata tíha a nahrazena kmitavou lehkostí, světelnou a barevnou hrou, až místo děje zůstal jenom dojmový proud, feerie kmitavých okamžiků. Ale brzy toto uvolnění formy se mladým prosaikům pro tížilo a stejně jako někteří lyrikové, volící veršové a strofické útvary co nejúspornější, počali hledati - a to v tradici, ne však domácí -skladnou formu povídky, klasické novely, románu přísně komponovaného. Jenom v dramatě se z různých experimentů nedovedla zroditi jistota tvoření organického. Hlasatelem, strážcem a obhájcem těchto nových směrů a proudů zůstal po čtyřicet let František Xaver Šalda (* 1867), z boží milosti kritik, vlastní cti· žádostí výkonný básník. Ten však neprokázal tvořivosti, úměrné ve výsledcích vlastním vysokým požadavkům uměleckým, ať ve společensko-filosofickém románě o "Dělnících a loutkách božích" usiloval o syntetickou skladbu typologickou, zvěčňující růst k mravním kladům, ať, zavrhnuv jinošský parnasismus, psal mužnou lyriku osudovou, zalykající se v melodii i v obrazech pod drsnými nárazy života, zvláště ve "Stromu bolesti", ať v dramatě experimentoval visionářskými "Zástupy" s kolektivní tragedií sociální a přízemním "Dítětem" se satirickou a groteskní obměnou staré hry rodinné. Vzdělán v starých i nových literaturách, zvláště románských a germánských, vyzbrojen filosoficky a jsa zdomácnělý v umění výtvarném, především však nadán jemnou vnímavostí a schopností nestárnouti, osvojil si stejnou míru rozhledu i vkusu. Podoben kul· turní proměnlivostí V rchlickému a navyknuv si jako Masaryk prohlašovati vlastní dočasné omyly v nesnášenlivé dogmatično,sti za pravdy positivní, nepropracoval se sice nikdy ani k důslednosti zásad ani ke klidné nadosobní spravedlnosti, ale jeho osobnost, stále hořící láskou k poesii a vášnivým zájmem o přítomnost, byla vždy tak zajímavá a podnětná, že i bloudíc znamenala kvas vývoje. První své kritické období, počínající se r. 1892 a soustředěné v "Literárních Listech", označil Šalda sám jako iuvenilia: hojnou drobnou praksí analytickou, neúnavnými zájezdy polemickými, ale i úvahami teoretickými odlišil básnictví své generace od literatury starší, položil důraz na společenský smysl a úkol poesie proti pouhé formalistické i nezávazně umělecké hře, vyložil zásady syntetické a symbolické tvorby. Zmužnělý a vyzralý Šalda z prvního decennia 174