soustředěná vůle formová; podružné, genrově prokreslené postavičky, hlavně lidových typů, utkvívají z těchto her v mysli trvaleji než domyšlené karaktery, vyzývající osud a zápasící s ním. První realistické průboje na "Národním divadle" za vedení F. A. Šuberta, odečteme-li několik experimentů s dramatem ruským, jsou spiaty s osudy české selské hry, zabarvení národopisně: po jiskřivé veselohře Stroupežnického o tvrdohlavém furiantství sedláka z Práchenska přišla G. Preissová, vkusná a cituplná povídkářka se stálým sklonem ke konvenci, s oběma karakterními hrami ženských tragických osudů z moravského Slovácka; přišel Jirásek s dvěma ostře řezanými rodinnými dramaty z "nejvýchodnějších" Čech; přišli bratří Alois a Vilém Mrštíkové s barevnou a krevnatou tragedií lásky ze slovácké dědiny, "Maryšou". Nejvíce dramatického živlu měl v sobě myslivý a hledající iniciátor realismu na scéně v Čechách, dramaturg Ladislav Stroupežnický (1850-1892), který přešel od historického genru, zdařilého jenom ve veseloherní drobnokresbě, k genru venkovskému, aby tu v "Našich furiantech" (1887) sklidil největší úspěch, ale neukojen jím hledal se na ibsenovských cestách společenského dramatu o osudovosti iluse, "N a Valdštejnské šachtě" (1893), když mu pero vypadlo předčasně z ruky. Obdobnou drahou proběhl Stroupežnického šéf a spolupracovník na "Národním divadle", "divadelník od hlavy až k patě a dramatický kreslič své doby", František Adolf Šubert (1849-1915). Počal historickými hrami, pokusil se o renesanční komedii, došel úspěchu výmluvnou tragedií ze selského povstání, dramatisoval sensační události přítomné historie, napsal sentimentální drama z dělnické bídy i vzpoury; pevná karakterní kresba současných postav, přiostřená napínavost situací vyhnaných na ostří nože, výstižná malba životního prostředí nedovede přese všecku scénickou obratnost zakrýti, jak dramatický děj jest namáhavě navazován a jak pod realismem straší mnoho staroromantické konvence. Ukol Stroupežnického chtělo - nehledíme-li k některým vážným náběhům starého divadelníka se sklony většinou veseloherními, Josefa Štolby (1846-1930), jenž počal v "Prozatímním divadle" a po hlučných úspěších na "Národním divadle" skončil na "Městském divadle" na Vinohradech - se značným rozhledem po soudobém realistickém divadle germánském, hlavně německém, převzíti několik hloubavých autorů, jejichž jména jsou známa z vývoje realistického a naturalistického románu. Těžšího zrna byly občanské hry Šimáčkovy, Svobodovy, Ladeckého a Hladíkovy; B. Viková-Kunětická a V. Štech se klonili spíše k satirické komedii; přírodopis měšťanské třídy, zachvácené rozkladem a střetající se s uměleckou bohémou, byl hlavním tématem těchto mravoličných dramat, řešících často problém, jak se mravní obrodou vyprostiti z dekadence. Básníkem byl jediný F. X. Svoboda, jemuž se u běžného divadelního obecenstva dostalo potlesku za scénické anekdoty a nevyběračné frašky, zvláště za "Posledního muže". od vážné kritiky však za hry plné deterministického mudrování mladých a starých o životě a smrti, vině a očistě, obětí a zklamání, zvláště za "Rozklad", "Odpoutané zlo", "Olgu Rubešovou" a "Přes tři vrchy". Ne však proto, že zde experimentálně a programně sleduje, jak "pod barevným povrchem života postupují hlubší proudy", nýbrž že dal s lyrickou bezprostředností mimo program a protí němu promluviti citovému kouzlu ženy, moudré něze přírody a bezpečnému hlasu domova. 172