středí učeneckého a s vydatným použitím válečných realit; posléze v dvojrománě, "Vilém Rozkoč" (1923) a "Řešany" (1927), mravní vzestup sochaře, prošedšího krvavým křtem světové války od "všiváctví" předměstského kvítka k výšinám uměleckého svědomí; vedle těchto rozlehlých románů řada povídkových knih z nejrůznějšího prostředí, mezi nimi skvost Čapkovy novelistiky "Humoreska" (1924) s hudebním námětem a opět s otcovkou tragikou v popředí. Přírodopisný naturalismus sociální, prováděný se smyslností, důsledností a robustností, dotud v Čechách neznámou, byl pro K. M. Čapka východiskem. Skutečnost takto zjištěnou přetvářel však ·svou barokně divokou fantasií, která všecky rysy přepínala až do groteskní obludnosti. Z tohoto spojení reality a imaginace vznikal u Čapka nový svět, vyhovující básnické potřebě kypivého jeho ducha lépe než řídké a rozptýlené fenomeny, jimiž se spokojovali jeho literární druhové, svět, v němž však vládne paradoxní zloha fata nad člověkem, zloba, která jest předobrazením všech grotesek, tak častých v osudech lidských. Zpravidla o tom vypráví Čapek, nevyčerpatelný fabulista, s cynickým humorem a s drsnou brutalitou, ale ve vrcholných dílech snaží se prekonati tento záporný, pesimistický a pohrdavý poměr k životu a pokoušeje se o romány niterné očisty, pronáší kladné soudy o chybujícím, hledajícím a zachraňujícím se člověku, který se bije o víru ve smysl života na pohled nevázaného, a při tom přece, přes veškerý agnosticismus, poslouchajícího nepsaných zákonů. Toť poslední slovo českého naturalistického románu. České drama realistické nedospělo ani zdaleka výsledků, jaké vykazuje realistický román; i ti z jeho pěstitelů, jejichž jména se mohou vykázati největšími divadelními úspěchy, vyžili se plněji v literatuře výpravné. A nejen že scénické tvoření jest hojností a hodnotou chabé, i celá jeho povaha ukazuje k základnímu nedostatku dramatičnosti v české nátuře vůbec: malba prostředí má většinou převahu nad dějovým pohybem; seskupované a do široka propracované obrazy hoví těmto dramatikům více než scénická zkratka, nabitá životem, který zvládla K. M. Capek-Chod. 171