násilí, bídu, hrůzu a zločin lidského mraveniště a ve zlobě, skoro mstlve, se vypořádal s oběma hlavními strůjci této pitvorné Gehenny, s mravně tupým a prospěchářským šosákem, oslněným civilisací a technikou, i pohodlnou, nenasytnou lidskou samicí; ani nejlepší z těchto lyricky vzdutých a visionářsky drtivých prací, "Peklo" (1905) a "Lípa" (1908), nejsou skladbami vlastně epickými. Dílo takřka všech těchto spisovatelů bylo předčasnou smrtí uzavřeno, když největší jejich vrstevník, K. Matěj Čapek (1860-1927, později se podpisoval K. M. Čapek-Chod), po četných oklikách i přestávkách dospěl svého mistrovství a po prvé - nezvykle opožděně - dovedl český naturalismus k nespornému vítězství. Sukovitý syn nejzachovalejšího západočeského kmene prošel trpkými léty žurnalistické a umělecké bohémy v Praze i na venkově, ale vedle úžasných zkuše· ností životních odnesl si odsud nečekaně bohatou kořist: denní kronikář a reportér pronikl nejrůznějším životním prostředím a osvojil si v každém způsob nazírání, mravy a zvláště stavovskou řeč; umělecký zpravodaj, sám mnohostranně nadaný, získal si pohled do tajemství hudby, sochařství, malířství; neúnavná intelektuální zvídavost učinila. z něho polyhistora; konečně Praha - a to Praha dvojí:staro· světská i výbojně modernistická - si v něm vychovala znalce tak zasvěceného, že se mu ani Neruda ani Herrmann nemohou rovnati. Podal sice hned na počátku třicítky povídkami o· strého postřehu a so· ciální soustrasti visitku naturalistického nadá· ní; projevil nedlouho potom chut na romá· novou drobnokresbu pražskou a odvahu k psychologickým experi. mentům, ale byl již blízek padesátce, když po prvé jeho nadání vy· stoupilo v plné zbroji experimentálním románem důsledně nahnalistické formy v rámci kriminalistickém a s úžasnou znalostí lidové spodiny, "Kašpar Lén, mstitel" (1908). Pak u mistra úžasné pracovi. tosti šly románové úspěchy ráz na ráz: v "Turbině" (1916), kde jest vydatně použito též motivů hudebních, tragikomedie rozkládající se buržoasie; v "Antonínu Vondrej. covi" (1918), tragedie básníka·bohéma; v "Jindrech" (1921) drama očisty otecké utrpením synovým z pro· Josef K. Slejhar. Podobizna z mladších let. 170