zápas o štěstí, o ženu, o uchování optimistické víry zlvotní: v "Pohádce máje'" (1892) uprostřed jara, lesů a slunce jinošství zpívá hymnickou píseň lásky; v "Santě Lucii" (1893) a "Zumrech" (1912), prožívá svou sudbu uprostřed staré Prahy, podané s láskyplnou názorností impresionistického malíře, po prvé v osvětlení tragickém, podruhé v prostředí grotesky. Nedovedl-li Vilém Mrštík vztyčiti pevný a skladný typ a románově dořešiti nadhozený problém, uměl jako pravý impresionista rozehráti barvy, rozptýliti po povrchu záplavu světla, rozvířiti smyslové sensace, a proto nad jeho romány, dějově nuzné, daleko vynikají cestopimé a přírodní obrázky i kinematické snímky slováckého života lidového. Jeho prósa, odpola lyrická, odpola malebná, má nejen kolorit a svítivost, u nás dotud nebývalé, ale chová i rytmické hodnoty, nadobro nedostupné občanským realistům, o málo starším. V tom se s Vilémem Mrštíkem nemohli nikterak měřiti jeho dva věrní vyznavači, Josef Merhaut a E. Sokol, kteří si umínili vytvořiti sociální román brněnský v duchu naturalistickém. Josef Merhaut (1863-1907), aklimatisovaný Brňan, toužil průmyslovou metropoli moravskou a zvláště její české obyvatelstvo, trpící útiskem národnostním, zpodobiti v jejich typických dějstvech společenských ,a civilisačních. Vystačil silami, jež byly především pozorovatelské, dokud psal šeré a teskné povídky naturalismu velice solidního, ale nadobro mu vypověděly v obou rozsáhlých románech sociálních, "Andělská sonata'" (1900) a "Vranov" (1906), kde rétoricky zápasí s mystikou náboženskou a národnostní. O deset let mladší E. Sokol (vlast. Karel Elgart, 1871-1929), nejšťastnější v půvabných arabeskách světlé pohody, psal po mrštíkovsku rád příběhy dobrodružné, oslněné a bloudicí mladosti, moravské maloměstské kroniky typisujících záměrů, utopické skladby civilisační, ale nejvíce z myslivého úsilí a umělecky konstruktivního napětí vložil do sociálního románu brněnského, "Černý a bílý", kdež mu však dramatická hra sil a zásad ztuhla v plošný pohyb schémat. Byl to Vilém Mrštík, kdož hned na počátku jeho dráhy poukázal s pochvalným důrazem na citově zaníceného básníka, trpící hmoty a neutuchající soustrasti s rostlinou, zvířetem a člověkem, Josefa K. Šlejhara (1864-1914) sotva uveřejnil první, krutě naturalistickou románovou skladbu, "Kuře melancholik". V cyklu náladově i citově bezprostředních a formálně soustředěných "Dojmů z přírody a společnosti" (1904), zdál se Šlejhar příkladným impresionistou, pro nějž rozhoduje ve světě pouze smyslový náraz na dráždivé nervy. Ale to byl omyl. Drsný, nevrlý a nespravedlivý syn Podkrkonoší byl přímo typem expresionistickým a to dříve, než se ve světovém písemnictví vynořilo toto hnutí a heslo: děs skutečnosti přírodní i morální přerůstal mu v divokou visi, prožívanou s horečnými city ekstase etické. To ho pudilo záhy k románu, kde by zaznamenal, rozsoudil, do mystické výše pozvedl necitelnost, podlost, Titulní list Zd. Braunerové Mrštíkovy "Pohádky máje". 169