vteřiny duše", náleží sem jako básnické zápisníky Růženy Svobodové, kypící bar· vami, sluncem a vzníceným citem, z nichž štědře přebírala do svých povídek a románů, ale občas i publikovala odstavce samoúčelné. Nespokojujíce se však smyslovým povrchem života, napínají tito románopisci všecky síly, aby podali jeho výklad, ovšem deterministicky jako mechanického procesu za trvalé závislosti člověkovy na společenském prostředí i na fysických podmínkách, většinou v statické trpnosti; z překypění svého psychofysického ná· zoru volí rádi obrazy a metafory ze světa technologie, fysiky, chemie. Na dně se skrývá zpravidla pesimismus a fatalismus, někdy mystický jako u Šlejhara, někdy vědecky filosofující jako u K. M. Čapka, jindy jenom sentimentální jako u Merhauta; vyvrcholení dostupuje v typické situaci těchto románů, kde rek vzpruživ se, aby se vytrhl z okovů poměrů a překonal těžkou krev a těžký osud, poznává svou bezmocnost vůči odvěkému řádu a musí uznati svrchovanost podmínek jej utvářejících. Šlejhar, který se tu dovolával božské spravedlnosti, propuká v divoké obžaloby a zoufalství nad nicotou lidského červa; Merhaut, apelující občas na mysterium země, rasy a zděděného náboženství, upadá v tupou resignaci; K. M. Čapek se odvrací se šklebným opovržením od groteskních situací, do nichž člověka s rafinovanou vynalézavostí zaplétá božstvo jakési, podle názoru antiky hněvivé a závistivé. Jako projevy tohoto pesimismu ozývají se misogynství, tolstojovský odpor k civilisaci, ostrá kritika měšťanské třídy, kterou starší realističtí romanopisci zastupovali a hájili; nelze tu přeslechnouti ohlas snah mravně a sociálně obrodných a opravářských současného hnutí pokrokového a realistického. Vlastní živel epický z románu mizel, dějová náplň bývala skrovná, počet typů značně omezen; nikoliv náhodou stávali tito romanopisci skoro bezradně před útvarem v nejvlastnějším smyslu epickým, jakým jest povídka. Romány se improvisa čním postupem rozrůstaly do šíře a nešetříce zákonů komposičních, měnily se v kroniky s lyrickými a popisnými vložkami slohu neúměrně verbalistického. Teprve pozdě, když tato skupina dávno byla rozložena, vytvořil si K. M. Čapek, autor ze všech nejosobitější, vlastní princip komposiční a nalil nové krve do žil českého románu naturalistického; bylo to vítězství osobnosti nad doktrinou školy. Původní, hlučný náčelník skupiny, Vilém Mrštík (1863-1912), se nespokojoval románově básnickou tvorbou naturalistickou a impresionistickou, nýbrž vstupoval do zápasu o moderní český román také jako kritický propagátor, prů. kopný překladatel a stále pohotový polemik, ač nikoliv logika, úvaha, inteligence, nýbrž krev, smysly, gesto byly výsadami stálého bouřliváka. První své práce pod. pisoval pseudonymem, který připomínal Jimramov, jeho rodiště na Českomoravské vysočině, z jejíž přísné zamyšlenosti pranic nezdědil; Prahu, dějiště svých mladistvých zápasů, pochopil intuitivně a obhajoval s vehemencí jako tradiční úsobu umělecko-kulturní; plně však zdomácněl teprve na moravském Slovácku, kam jako host a literární pomocník pospíšil za starším bratrem Aloisem. Jeho slovesné popudy, poskytované výpravné próse soudobé, zdály se nespojitými, a přece byl v tom kus vývojové logiky, přinášel.li Vilém Mrštík po naturalistických teoriích francouzských v překladech za vzory velké realisty ruské, a vystřídal-li revoluční kvašení záměrnými připomínkami zasuté výpravné tradice domácí. Jemu samému, jenž se sám předčasně sežehl, nebylo přáno logiku tuto ozřejmiti růstem a dílem. Duch výbušný, výbojný a polemický, trpěl a předčasně tragicky zahynul vnitřními rozpory; snad měl spíše malířskou než literární strukturu, jistě spíše lyrické než výpravné nadání a nesporně silnější sklon k tichounké a prosté idyle venkova a přírody, než k oné skutečnosti, kterou se po příkladě Zolově hlavně zabýval. Jako nejsilnější složka proniká v jeho románech bloudící a překotná mla· dost, pudově a citově opojená a stále hotová postoupiti s osudem stůj co stí'lj 168