airu uprostřed spisovatelů, jejichž díla páchnou laboratoří, vyznavač nevyzpytných temných sil životních při postupu důsledně deterministickém: František Xaver Svoboda (* 1860), typický lyrik, dramatik, romanopisec a povídkář měšťanského realismu českého, znásobený básnickým impresionistou. Pro jeho životní názor i tvůrčí inspiraci jest karakteristické, že se nikdy neodcizil přírodě, zůstávaje plnokrevným synem středočeského venkova, ač ztrávil většinu života v pražských zdech, zprvu nad účetní knihou, pak nad stránkami rozpracovaného rukopisu. Stejně poučným jako půvabným komentářem jeho románů, povídek a dramat jest jeho lyrika, vrcholící dvěma sbírkami, "Květy mých lučin" a "K žatvě dozrálo"; jest to poesie intimně citová, krajinářský svěží, prodšená erotickým vděkem a jindy shovívavou moudrostí. Básník roste z přírody, která zrcadlí stavy jeho stálé vznícené duše, a z lidu vzdělávajícího tuto půdu, v němž se uskutečňuje po generacích odvěký rytmus vzestupu, rozkladu a úpadku plemen. Zkusiv se s úspěchem v psychologických povídkách, které zasazují "vzrušující hlavy ženské" tu tragické, onde okouzlivě šibalské, i postavy probouzejících a obrozujících se mladých mužů do impresionistického rámce podbrdské přírody, jal se Svoboda ve svém nejzávažnějším románě "Rozkvět" (1898), za kronikou vlastní venkovské rodiny i za kusem autobiografie rozvíjeti s výraznou karakteristikou i se světlou epickou pohodou svou biologickou dialektiku o vývoji měšťanství, hlavně pražského, jak se stále obnovuje z venkova a jak při tomto přechodu prodělává nejenom rozkvět, ale zároveň i krisi zdraví a mravnosti. S podrobností dušezpytných rozborů a s přesností deterministického výkladu v řadě skladeb, z nichž "Řeka" (1909), "Vlna za vlnou se valí" (1915) a "Příliš na člověka" (1932) vynikají prohloubením problému, vysledoval příčiny, podmínky a složky společenského dění, pod nímž myslivá hlava potomka selských písmáků shledávala obecné zákony sociologické a etické. Nad těmito zjevy, nad krisí pravdivostí i nad tragikomedií sebevražedného rozkošnictví, nad náhlým . procitnutíms~ědomí na dlouho uspaného, nad zoufalými rozpaky donjuanství, nestanul "básník mírných pásem" se lhostejností přírodozpytce a klidem soudce, nýbrž vedle evolučního optimismu zdůrazňoval vždy svou jasnou víru v člověka, který roste utrpením, očišťuje se poznáním viny, prospívá vývoji obětí osobního štěstí. Svobodovo rozsáhlé dílo, pohřešující v některých kusech autokritiky a prohloubení a opakující, ne beze sklonu ke konvenci, příliš často tytéž typy, zůstává epickým vyvrcholením měšťanského realismu českého. O málo mladší pokolení realistických romanopisců bývá označována jako česká škola naturalistická; souvislost jejich se vzory francouzskými jest patrná. K Zolovi se hlásili především odvahou zobrazovati postavy zrůdné a stavy patologické v souvislosti s chorobným rozkladem společenským; i oni se při tom někdy přidržovali postupu experimentálního. Jako jejich mistru narůstal též jim život hmoty romanticky zveličený až do nestvůrnosti, která na ně útočila jako naléhavá vise, pojatá a vykládaná symbolicky. Náleželiť vesměs k visuálnímu typu, a někteří z nich zesílili tento sklon výtvarným pěštěním; právě proto zaujímají v jejich románových dílech místo tak význačné popisy, střídající lehký impresionismus kmitavých světelných skvrn s temně lyrickou, dýmnou a zamračenou náladovostí. V této příčině vykonali v české próse obdobný čín, jaký provedl Vrchlický se svými žáky s českým veršem: dodali jí smyslovosti a smyslnosti; probudili v ní smysl pro barvy a pohyb světla; slovem, přiblížili ji umění výtvarnému, které právě tehdy v Čechách dochází obrody stykem nejprve s pleinairisty, pak impresionisty pařížskými. Hlavně Vilém Mrštík znamená tu epochu a to méně románovými popisy než autonomními cestovními obrázky a krajinář. skými bravurními kousky svého skizzáře; i křehký, nervní, odstíněný impresionismus Sovův, zobrazující náhlými pohledy do osamělých zákoutí přírody "lyrické 167