hou o spravedlnost co nejobjektivnější, podrobuje měšťanstvo i inteligenci za porušené mravní i společenské rovnováhy a s bystrým propracováním kulturně dobového pozadí pokrokový meliorista Karel Scheinpflug (* 1869), i v románech, z nichž první, "Pouta soužití" (1918), nebyl pozdějšími předstižen, vtipný komentátor současnosti, ne beze sklonu k truismům. Náročná problematika, oslabující účin občanského realismu Šimáčkova a Scheinpflugova, rozbujela nemírně nejen v matných a rozvleklých románových katechismech mravokárného horlivce Josefa Laichtra, ale i v pozdějších skladbách Boženy Vikové-Kunětické (* 1862), ženského protějšku Šimáčkova, sotvaže spisovatelka opustila teplou genrovou drobnokresbu časných povídek i mírně sentimentální konvenci realistických románů rodinných, aby popustila uzdu svému feminismu. V jejích výpravných zpovědech o rozvratu monogamie i smyslově intelektuálních experimentech výbojného ženství, "Medřická" (1897), "Vzpoura" (1901) a "Pán" (1905), kde chudý děj nesený schématickými postavami, zaniká v pololyrické refleksi a protestní deklamaci, jde o jiný feminismus, než jaký kdysi Světlá měnívala v románový děj a Krásnohorská v lyrické tirády. Jest to temná a hlučná vzpoura smyslného a pudového ženství nejenom proti utkvělé společenské konvenci, ale i proti citovým a mravním složkám bytosti vlastní; stejně zajímavě jako paradoxně parodovala spisovatelka, která první z českých žen vstoupila jako poslankyně do parlamentu, komediemi i fraškami krajnosti feminismu, na jehož nejkrajnějším křídle stanula. Románové práce Šimáčkovy i Scheinpflugovy, Laichtrovy i Kunětické ovládá vesměs duch tíže, ať se projevuje popisem a rozborem, ať se zkouší v ten· dencích reformistických i sociálně výchovných; jsou to rysy, jimiž se v okruhu akce myšlenkové i veřejné vyznačoval také masarykovský realismus, jemuž jeho odpůrcové nevytýkali bez příčiny strohé puritánství, moralistickou nesnášenli· vost, nedostatek svobodného pochopení pro estetické dary života. Reakcí proti tomu i proti jednostrannému vlivu písemnictví ruského a mentality anglosaské se ozvalo několik spisovatelů, kteří s výsměšným odporem k zatuchlosti a omeze· nosti domácího měšťanstva pojili nadšení pro Francii světáckou, uměleckou, sršící espritem a elegancí a kteří si, na základě zkušeností zběžných i mělkých, budovali fiktivní obraz bohaté, umělecké, duchaplné společnosti domácí, v níž by l1teráti, výtvarníci a herci, vyproštění z tísnivých poměrů bohémy šimáč· kovské a čapkovské, zasedli rovnoprávně vedle politiků, obchodníků, továrníků úrovně opravdu světové. Byla to konstrukce podobně umělá a naivní, jakou se v předchozím pokolení utěšoval z roztrpčenosti nad českými Kocourkovy Jan Lier. Nyní vedle temperamentního erotika svítivé elegance a pohrdavého vtipu Otokara Auředníčka, jenž zajímá jakési místo i mezi mladšími lyrickými žáky Vrchlického dekadentního přízvuku, 'a vedle shovívavého ličitele mravů i ne· mravů Prahy bohémské i měšťanské, Karla Engelmiillera, který se později soustředil hlavně na divadelní zpravodajství, představoval tyto snahy nejútočněji novinář z "Národních Listů", Václav Hladík (1868"':"'-1913), Pražan rodem, Pařížan zálibami. Vyšel z pražského genru blízkého Herrmannovi a nejlepší, drobné jeho povídky, jsou napěchovány poznatky z obchodního světa staroměstského. Ale pak se jal s překotností parvenua osnovati ilusivní romány erotické vášně a dobyvatelské síly, jimiž se hospodářští, političtí a umělečtí dobrodruzi zmocňují žen, kapitálu, veřejného řízení; z těchto románových kronik bez stavby, psychologie a pravdivosti jest "Trest" nejsoustředěnější a "Evžen Voldan" pro Hladíka nejvýraznější. Z kruhu Šimáčkova Světozora vyšel a o celé čtvrtstoletí v živé tvořivosti přečkal své druhy realista, který samými kořeny jest povaha básnická, přesvě~. čený venkovan mezi tolika figurami městskými, chvalořečník přirozeného plein. 166