Pražská románová drobnokresba realistická mohla se právem dovolávati velkého vzoru Nerudova a to jak ve způsobě soustředěné a osamocující karakteristiky, tak ve zvláštní bodré směsi humoru a citovosti při pojetí života, v osobitě českém to dickensovství, které však zůstalo omezeno na skizzu a povídku; kde šlo o skutečnou komposici rozvětveného pražského románu, vypovídal tento vzor službu. To poznal na sobě doyen české literatury humoristické, Ignát Herrmann (* 1854), v novinářství i v beletrii věrný následovník Nerudův. Ve statečných zkouškách a zápasech houževnatého selfmademana vychoval se na laskavého životního mudrce; trvalý pobyt v Praze, stále doprovázený studiem prostředí, učinil z venkovana zasvěceného přírodopisce pražského lidu; povolání novinářské, jako před tím u Nerudy a později u K. M. Čapka, rozšířilo znamenitě jeho obzor a vycvičilo nemálo jeho pozorovatelské schopnosti. Herrmann, jenž vyšel z feuilletonu a arabesky, zůstává mistrem, pokud v povídkách ostré karakteristiky zvláště jazykové, pomocí malých zápletek pevně a jistě předvádí své "pražské figurky", "drobné lidi", "bodré Pražany", hlavně z podskalské spodiny, která si u něho, letopisce Prahy ještě starosvětské, zachovává svůj maloměstský ráz. Romanopiscem nikdy nebyl, ani když se o to snažil v genrové kresbě z kupeckého maloživota, "U snědeného krámu" (1890). Pozdější jeho rozměrné výpravné práce, střídavě burleskní a sentimentální, kde se pražskému šosáku z drobného měšťanstva dostává spíše humorné oslavy než satirického zmožení, jako velmi populární "Otec Kondelík a ženich Vejvara" (1898), "Vdavky Naninky Kulichovy" (1918), neb "Felíčkův román" (1924), prozrazují, jak byly zešity z povídek v nedělní příloze denního listu. Blahobytný a sám sebou spokojený hrdina prvního z těchto seriálů, pražský domácí pán, otec Kondelík, blízký příbuzný Čechova Matěje Broučka, se stal svou objemnou i přízemní pozemskostí prototypem Sanchy Panzy české buržoasie, proti níž však satirik, příliš shovívavý a nadobro pohřešující obraznosti, nedovedl postaviti kontrast v nějakém idealistickém Donu Quijotovi. Na Zolovi i ruských romanopiscích vychoval svou literární ctižádost Matěj Anastas. Šimáček (1850-1913), který shromažďoval kolem sebe českou realistickou družinu ve vynikajícím týdeníku "Světozor"; realistickou inspiraci mají i jeho tlumené humanitní básně i jeho poněkud neobratná dramata, analysující rozklad měšťanstva. Jest to realismus hloubavý, soustředěný k otázkám společenského svědomí, těžkopádný v karakteristice a bezradný v složitější skladbě románové, ale přitom svrchovaně příznačný pro mentalitu českého měšťanstva let devadesátých, jež se snaží býti spravedlivým k dělníku a jež v přicházejících nových vrstvách tuší možnost obrody z úpadku, kterým jest samo zasaženo. Svou deterministickou psychologii, z jejíhož fatalismu se touží vyprostiti dělnou věrou v očištěné lidství, vyložil Šimáček nejdůkladněji v posledních svých třech románech, "Světla minulosti" (1901), "Lačná srdce" (1904) a "Chci žít" (1908), trojím to přírodopise buržoasie na biologickém zcestí a mravním rozcestí; takové křižovatky duševní i mravní patologie si z českých realistů oblíbil lékař-psycholog Emil Tréval (vlast. Václav Walter, 1859-1928). Ale patrně trvalejší b~doucnost náleží z Šimáčkových prací tomu, co předcházelo: cukrovarským sytým, povídkovým i románovým obrazům, kde technik odhalil nejen karakterní zajímavost dělnických typů, ale i novou, až symbolickou krásu strojů ("U řezaček", "Duše továrny" a v románovém rozpředení "Otec"); dále vysoce názorné mravoličné kronice umělecké bohémy pražské, "Štěstí" (1891), tvořící vývojový předpoklad Čapkova Vondrejce; konečně povídkovému cyklu bystrých pohledů do pražského měšťanstva, "Ze zápisků Ph. Stud. Filipa Kořínka" (1892-1896), pokpd v nich názorný a prostý realismus není zastřen náročnou problematikou. Románovým rozborům, prováděným s přísným determinismem a s úsilnou sna 165