piscem a nepohrdal proto ani běžnou romaneskností, zvláště v příbězích milostných; životní prostředí dřevařů, vorařů, pytláků, sklářů a myslivců znal dopodrobna a líčil šťavnatě i široce; hory a lesy, skaliny a vody, sluje a chatrče českobavorského pomezí nepřestávaly ho zajímati jako slovesného malíře barev svítivých, nevšak zvláště osobitých. Na cestě románové epiky lesa a myslivny, vedoucí od Klostermanna k Janu Vrbovi, znamená zastávku prósa Karla Červinky (* 1872), v lyrice pozoruhodného impresionistického krajináře českých luhů a hájů; v jeho vážných i humoristických rodinných historiích polesáren, jež se střídají se soudcovskou satirou, ustupuje realistická psychologie zábavnosti lehce improvisované. Z genrové humoristiky, zosnované kolem vtipného figurkářství, vyrostli v nejlepších pracích Franta Župan (vlast. František Procházka, 1857-1929) a Josef Jahoda (* 1872) ke skutečnému realistickému umění, třebaže drobného formátu: Sládkův krajan z Podbrdí, Franta Župan, zosobnil cyklicky, v neodolatelné postavičce chlapeckého nezbedy, Pepánka nezdary, lidové zdraví, přirozený vtip a kořennou vůni domova; Josef Jahoda, rodák německobrodský, poslal na vzorkový trh lidské marnosti celý zástup autentických maloměšťáčků a venkovánků, přesvědčujících každým pohybem ruky, cuknutím rtů a tváře, přízvukem kusé a nezdobné věty. Jakoby na rubu českého rozletu za krásou širého světa a za svobodu demokratického občana čtly se u Čecha, Heritesa a Liera obrazy a obrázky domácího maloměšťáctví, spoléhajícího na starousedlé předsudky a zpozdilosti; nevyznívaly o nic příznivěji než humoristická, celkem dobrodušná satira Rubšova neb Langrova, a jenom A. V. Šmilovský dovedl oceniti i životní klady tohoto uzavřeného malosvěta. Za období realistického stavělo se před tento úkol většinou žertovně neškodné figurkářství, doprovázené shovívavým rozmarem; mravoličný rozbor skutečnosti byl tu hostem zcela vzácným, stejně jako ostrý a bezohledný šleh kárné satiry. Není to náhodou doba, kdy český maloměšťák vtiskuje svůj ráz i politice a kdy se hospodářským obrozením míní majetkový vzestup drobného podnikatele a živnostníka, domácího pána a střádala, zakladatele záložen a podílníka vodních družstev. Tehdy Sv. Čech, vydávaje se na pestré cesty po Čechách, aby si oddechl od Prahy, kde vládne duch Matěje Broučka, musí s tichým zahanbením prohlásiti o městském venkově našem: "Jed kypí závisti a záští, řevnivosti, - klep, babský zákeřník, tu číhá u všech cest, - dost šosáctví tu s nízkým ehlebařením tyje, - dost frází jalových na hřmotný b1].ben bije, - dost kramářství tu dusí čistý cit a vzlet - a zdárnou myšlenku mrak tlumí dětských tret -." Nejstarší z této skupiny, Kolíňan Karel Leger (* 1859), náležel zprvu k levému křídlu školy Vrchlického, které se proti mistru snažilo o objektivnost, pěstovalo látky domácí, dbalo dikce hutnější a prostší; zvláště jeho balady, ohnivé a fantastické, vzbuzují náladu temnou srostitostí. Přechýliv se k próse, založil vše na intensivním prožití skutečnosti a vyprávěl do široka, nelekaje se plochosti a nudy a kořeně své podání říznou ironií, hořké a marné romány vyplýtvaných snah, pobloudilých vášní a nezdařilých životních pokusů; jsou to vesměs tragikomedie českého maloměšťáctví, z něhož vyvážil i Langrův rodák Karel Šípek (vlast. Josef Peška, 1857-1923), stylista pevného a rázovitého řezu, náměty pro své vtipné drobnokresby. Nejmladší a nejútočnější z nich, Václav Štech (* 1859), jenž ze Slaného přešel nejprve na pražskou periferii a odtud do středu města, nepotlačiv v sobě nikdy zcela ani maloměšťáka ani bohatýra před· městí, pokládal sám vždy divadlo za svou pravou tribunu, ale i v satiricko humoristických románech, zvláště v "Kolejích" a "Kovových rukách", nastavil středočeským Kocourkovům, prodělávajícím právě horečku griinderství, věrné zrcadlo, občas se sklonem k překotné karikatuře. 164