Slovesné začátky Jana Herbena (* 1857), jenž se vyučil v brněnské škole Bartošově, spadají do doby, kdy byl pro českou beletrii odkryt jeho rodný kraj, moravské Slovácko, jež sám nejen miloval, ale i důkladně znal a to dokonce v dějinné perspektivě, jak se slušelo na vy chovance Tomkova. Tehdy měla značný úspěch se svými novelistickými i scénickými obrázky ze Slovácka Češka rodem, ale Moravanka pobytem i láskou, Gabriela Preissová (* 1862), povídkami to jen výjimečně tragickými, zpravidla slunnými a prodšenými mladistvou věrou v člověka i v přírodu; bylo v nich o mnoho méně konvence a sentimentálnosti, než v její hojné pozdější produkci povídkové, těžící motivicky hlavně ze znalostí slovinského lidu a kraje v Korutanech. V Herbenovi zatlačoval epika nejprve popisný folklorista, později ideologický vykladač časových proudů na jihu moravském; jeho široce rozpředený a vlastně doposud nedokončený letopis Slovácka, "Do třetího a čtvrtého pokolení", sahající hluboko do XVIII. století, má koncepci i skladebnou techniku lidopisných kronik Jiráskových, ale vostrém postřehu, v hutné kresbě figur, v přísném líčení mravů ukazuje příslušenství k realismu. Zvláštní výsadou Herbenovou jest, že dovede, jako skutečný básník, vedle epické legendÝ i pověsti lidu vyposlouchati a s turgeněvovskou sugescí zachytiti též lyrický mytu s přírody, což jeho jihočeský náčrtník, "Hostišov", činí nezapomenutelným. Kronikářem lidového celku, vzdáleným jak vyšších zájmů komposičních, tak hlubší osnovy myšlenkové, se ukázal také Alois Mrštík (1861-1925), rodák z Jimramova na českém pomezí, ale trvale usazený v slováckých Divákách. Po jednoduchých povídkách, řízných v auditivních postřezích i plastické kresbě figur a po ukázkách poněkud rozteklého impresionismu krajinného vyčerpal starší, ale na něm duševně závislý bratr Viléma Mrštíka cyklickým "Rokem na vsi" (1904) s pravdivostí spíše kárnou než zálibnou a shovívavou plnost života na jazykovém i kmenovém rozhraní hanácko-slováckém. Jsou to noví vesničané, nahlodaní městskou lžikulturou a vytržení z původních tradičních kořenů, kdož tu v kinematografickém střídání výjevů davových uprostřed zachovalého rámce zvykoslovného a na pozadí spanilé přírody modlí se a lakotí, milují a hřeší, pracují a popíjejí, sami zahaleni do stínů a málokdy s kusem světla v porušené hrudi. Podobné obrázky, rovněž se záměrem cyklickým, ale bez mrštíkovské přírodní poesie, podal ze vzdálenějšího obvodu brněnského způsobem spíše dřevorytovým Viktor Kamil Jeřábek (* 1859), v němž, jako v nejednom lido"vém po· vídkáři moravském, ožila mravoličná a mravokárná tradice kosmákovská. Dušezpytným úsilím, vzdělaným na velkých vzorech ruských a stálou sna· hou zhodnotiti síly skryté v lidském svědomí, vynikli nad tyto Iidopisné kronikáře dva zachmuření realisté moravského venkova, spisovatelka mužského pseudonymu a mužného pera Jiří Sumín (vlast. Amalie Vrbová, * 1863), analytička rodinných krisí a zmrazujícího rozčarování s látkami z hanáckých i podhorských dědin a městeček, a teskný elegik valašských horalů, Metoděj Jahn (* 1865), jehož zaražení a životem zrazení hrdinové se na zapadlých úhorech resignovaně zhýbají pod prací a vinou, až se tiše smísí s hlinou, odkud vyšli; ani Jiří Sumín, ani Metoděj Jahn nedbají valně národopisného koloritu, ba i nářeční karakteristikou hospodaří zcela střídmě. Selský lid v Čechách nalezl své epiky a letopisce nikoliv mezi čistými realisty, nýbrž mezi spisovateli ideologie Ruchovské neb ještě Májovské, jak ukazuje na př. karakteristická řada vypravěčů podkrkonošských, vedoucí od Staška k Raisovi, k níž se připojili beze zvláštní originality Josef Krušina ze Švamberka a Josef Šír. U velmi populárního vypravěče ze světa lesních samot šumavských, Karla Klostermanna (1848-1923), hledali bychom marně jakoukoliv ideologii, ale též jakékoliv úsilí o vystižení typů kmenových. Nechtěl býti než poutavým romano 11* 163