manem, jest jeho výsadou. Pod tímto pesimismem, skrze jehož dýmy šlehají pia. meny vzdorných výzev, se však diskretně krčí básníkův osobní žal, smutek lásky nevyžité, samota srdce zhrzeného, resignace vyděděnce života - v lyrice intimní, podivně teskné a vlahé, vrcholící za kmetné doby Bezručovy symbolickou zkratkou "Stužkonosky modré", není Petr Bezruč menším básníkem, než v monumentální lyrice hromadné. To, co se pravidelně jmenuje realistickou prósou českou, zabírá v sobě útvary značně různorodé, díla několika generací, práce vzniklé z tendenčního zaujetí i z objektivního pozorování života, pouhé kroniky uzavřených společenských prostředí i úctyhodné příklady domyšlené psychologie románové. Leccos tu spoléhá na starší domácí tradice, a mnozí ze spisovatelů, kteří ve zralé době užívali výrazových prostředků realistických, vyšli z ideových kořenů již Ruchovských, v kteréž souvislosti jsme je již poznali: i sám Jirásek má významnou složku realistickou; Nováková ozřejmila realismem někdy důvěrně detailním a jindy až monumentálním idealistickou koncepci lidové duše; Rais, ač svým názorem ro· mantický ctitel lidového svérázu, osvětlil především hmotné a společenské pod. mínky venkovského bytu. Naproti tomu neměl kulturně politický realismus Masarykův valného vlivu na rozvoj české výpravné prósy, leda tím, že s účinným důrazem uváděl do Čech velká díla románu ruského; Masarykova snaha o propagandu vypravěčů anglických nenalezla odezvy. Zaslíbenou zemí lidopisného realismu byla Morava, dlouho zachovalá v dialektickém, zvykovém, povahovém, ale i krojovém svérázu jednotlivých kmenů. Když byli romanticky založení etnografové se zanícením popsali její barvitý povrch, přicházeli psychologové a mravopisci realistické kázně, aby pod pe· strým šatem hledali životní obsah, podléhající však postupnému rozkladu. I mezi moravskými autory-lidopisci lze rozeznávati dva tábory, v něž se kulturně politicky jejich rodná země rozestoupila. Konservativci, vedení katolickým duchovenstvem, vycházeli z přesvědčení, že každý odklon venkovanův od domácí tradice znamená pornšení jeho mravního bezpečí, kotvícího ve zděděné víře a že všichni nositelé této přeměny jsou od zlého. Pokrok ovci dovozovali však, že tradiční formy života lidového s vábivě barvitým a pohybově vzrušujícím povrchem byly jenom maskou staré poroby a duševního otroctví, kterou ná· boženský a mravní pokrok, podmíněný osvobozením hospodářským a sociálním, musí odložiti a kterou mladé pokolení již také odkládá. Tento zásadní rozpor ztělesňují zástupci dvou generací moravských, Sušilův odchovanec Kosmák, feuilletonista katolického "Hlasu", a Masarykův stoupenec Herben, zakladatel realistického "Času", oba novináři se zřejmým nadáním básnickým. Václav Kosmák (1843-1898) byl rodák z Jihlavska, působil však v duchovní správě také v okolí brněnském, i znal lid moravského podhoří všestranně a pronikavě; nedíval se však naň s onou lidumilnou shovívavostí, jíž se pravidelně vyznačují kněžští povídkáři, Pravda, Beneš-Třebízský, Baar a nemalá řada Kosmákových moravských předchůdců drobného formátu. Kosmák, jehož popularitu založilo feuilletonistické "Kukátko", rámující lidové figurky a dědinské výjevy druhdy půvabnou lyrickou arabeskou a střídající jarý humor s bezohlednou satirou, byl moralista a naturalista, ovšem rázu naivního. Robustní kreslíř lidových povah nejčastěji ve vzestupu neb pádu, zároveň hospodářském i mravním, jadrný vypravěč prudkého dějového spádu i motivické zásoby dovedl selské mravy i nemravy, především zpanštělost, shrnouti do obhroublých a strhujících fresek, z nichž vrcholné, "Sláva a úpadek Jana Kroutila, pololáníka v Drnkálově", "Jak Martin Chlubil bloudil a na pravou cestu se opět vrátil" a "Chrt", byly bez nadsázky srovnávány s knihami švýcarského Homéra, Jeremiáše Gotthelfa. 162