feuilletonů, zvláště polemickým "Římem"; tu se vyvrcholuje Macharův objektivismus. Proti Vrchlického "zlomkům epopeje" postavil Machar svůj dějinný cyklus "Svědomím věků" (1905-1927, 9 sv.), postupující od parafrazí klínových zpráv babylonských až ke scénám a komentářům ze světové války; proti koncepci fantastické, malebné a barvité pojetí vědecké, dokumentární a střízlivé, proti evolučnímu optimismu pesimistický soud nad marností spirálovitě uskutečňovaného vývoje, proti kultu krásy a rozkoše oslava síly, rozumu, mužné resignace. Na vrcholu dějin stojí podle Machara římští vojevůdci a imperátoři, důslední vyznavači reformačního ideálu a renesanční umělci, muži francouzské revoluce a Napoleon; křesťanství i se všemi fázemi církevní kultury jest stoupenci Nietzscheovu "jedem z Judey", který dlužno odmítati v zájmu rozumu, smyslů a rozvoje; sociální a humanitní ideály, které druhý vůdce českého realismu, Masaryk, shledával v křesťanství a hlavně v Jednotě bratrské, nahrazuje u Machara revoluční socialismus, jemuž však jeho individualistický kult osobnosti ulamuje hroty kolektivistické a jehož protinárodních tendencí nepřijímá. J. S. Machar, jenž za bojů o Hálka, o Vrchlického, o Českou Akademii stál v popředí literární revoluce, uvědomoval si s kritickým sebezpytem, že se zásadně liší od předchozí generace básnické, ale také, že duchem i slohem svého díla vyjadřuje soumračnou náladu přechodní doby z konce věku: spíše bořil než tvořil, bojoval než zpíval a z kvasivého obsahu své doby strojil účinné protijedy. I střídmost a suchost jeho básnického slohu, melodicky i obrazově střízlivého, ohčas však rázně mužného a výrazově sporého, měla především význam jako protiváha marnotratného verbalismu, rozpoutané metaforičnosti a samoúčelné formální virtuosity za období Čechova a Vrchlického, nestala se však východiskem dalšího vývoje básnického, ježto ti, kdož v pozdějších pokoleních hledali záchranu před rétorikou a dekoračností slovesnou, se utíkali přes Machara zpět o tradiční posilu k Sládkovi, Nerudovi, Erbenovi, ano i k lidové písni; vůbec se Macharovi, velmi úspěšnému novináři a kulturnímu politikovi, nedostalo uměleckých následovníků. Již dnes, ještě za Macharova života, jest patrno, že skoro všecka jeho díla ze střední, nejbojovnější a nejnáročnější doby zastarala, poklesnu vše na pouhé myšlenkové a časové dokumenty bez vyššího posvěcení básnického; jenom satirické, pamfletové a burleskní jeho skladby z této periody uchovávají ve svém omezeném okruhu zájem poněkud trvalejší. Podobá se, že J. S. Machara, který sám důsledně bojoval proti antologiím, přenese do budoucnosti jen neveliký a přísný výbor jeho veršů, časově rozložených po celém púlstoletí a že si v něm nerudovský mladistvý lyrik, obměňující stále téma zápasu mezi citem a ironií, podá ruku s mužným epikem, obracejícím se proti Vrchlickému a postřehujícím ostrým pohledem a hutným slovem krutý paradox dějin jako varovný a zároveň otužující hlas svědomí věků. Macharova obnova politické poesie z ducha pronikavého kriticismu a bolestné skepse přinesla ojedinělé, ale vysoce hodnotné ovoce; na ni navázal veliký básník jediné knihy, slezský bard Petr Bezruč (vl. Vladimír Vašek, * 1867). Úzce uzavřený a chmurně tragický jest svět jeho "Slezských písní" (1903): pod moravsk o-slezskými Beskydami, v uhelné pánvi a v okruhu dýmajících železáren trpí český proletář útiskem společenským i polským a německým postupem odnárodňovacím; tam pod Lysou horou jedna větev národa za lhostejnosti pražských vlastenců odumírá. Básník, jenž se sám zestilisoval v symbolický a polomytický typ, héře na sebe její hoře a hned v divokých výbuších visionářských, hned v syntetických haladách krutě tragické názornosti ztělesňuje s monumentálním krajinným pozadím, v účinných zkratkách, které ukazují k pronikavému studiu lidové mluvy a písně, ponurou krásu této černé země - objev monumentální a freskové lyriky hromadné, jež projevuje jakési příbuzenství s Waltem Whit I- 161