čistý, nýbrž ještě větší měrou než Neruda znásobený a zároveň porušený žurnalistou a feuilletonistou. Josef Svatopluk Machar (* 1864), typické dítě lidu proletářského, vyrostl v polabské české rovině, jejíž klidný půvab spolehlivě zachytil plošnými verši mírného koloritu; nikdy netoužil po horách, ale zato potřeboval pro svůj vývoj moře, klasické krajiny italské, především však odstupu od domova. V mládí byl i on romantickým individualistou a vzdálenějším příslušníkem Vrchlického, od něhož bouřně odpadl. Ale Vídeň, před tím východisko Masarykovo a působiště Schauerovo, kde Machar jako skromný bankovní úředník ztrávil 27 let mužného života, vychovala ho ke kritice romantismu, učinila z něho pronikavého literárního a politického pozorovatele a z muže prudkého polemického temperamentu vypěstovala vedle filosofa Masaryka a novináře Herbena nejvlivnější osobnost českého realismu, jemuž sloužil po desetiletí jako stále pohotový, až po zuby ozbrojený zápasník, až v republice generál, uražený ve zjitřené samolibosti, rázem zapomněl na bývalé ctnosti řadového vojáka; tehdy procitl v něm po létech odmlčení zžíravý polemik, poeta však byl v něm již dávno mrtev. V prvním romantickém a individualistickém svém období, které zahájil třemi svazky rozdrážděného "Confiteoru" (1887-1892) a uzavřel slunným a při tom zádumčivě tlumeným cestovním deníkem "Výlet na Krym" (1899), byl Machar výhradně subjektivistickým lyrikem. Romantismus jeho jest zahořkle ironický a krutý ke svým vlastním ilusím, zvláště erotickým; individualismus staví se ke světu kriticky; dikce, volně navazující na básnický sloh Nerudův, jest ve své nedbalosti, střízli~osti a všednosti blízka próse a staví se do příkrého protikladu k parádnímu akademismu Vrchlického a jeho školy. V druhém období, kdy se novinář-feuilletonista, spíše odvážný než spravedlivý, spíše dravý než vkusný, stal zároveň obávaným i proslulým literárními, politickými, náboženskými polemikami všeho druhu, mohutní zároveň se snahou po zpředmětnění inspirace kritická; v knize "Tristium Vindobona" (1893), namířené zžíravou skepsí nejen proti habsburské monarchii a jejímu hlavnímu městu, ale také proti vlasteneckému nadšení Čechovu, Krásnohorské nebo Sládkovu, jsou to politické problémy Čech a Rakouska v předvečer světových událostí, v doplňujících se veršovaných povídkách ženských osudů, "Zde by měly kvést růže" (1891,) a "Magdaléna" (1894), sociální problémy, které básník vášnivě řeší, propracovávaje se od původního nihilismu ke společenské víře, aniž se tají přesvědčením, že v zájmu spravedlivějšího utváření společnosti nutno podniknouti revoluci. Forma se ještě uvolnila, přiblížila próse, potlačila živel obrazný; patrný jest i vliv současného satirického básnictví Macharova, účinnějšího v epigramech než v rozsáhlejší skladbě a navazujícího svými krutě osobními invektivami na Havlíčka. Období závěrečné, ohlášené bohatou a nejednotnou knihou epiky i lyriky "Golgatha" (1901), jest doprovozeno svazky protikřesťanské dějinné filosofie ve formě cestopisů a Karikatura J. S. Machara od F. Kupky. 160