Později se oba básníci, Kvapil zvláště v "Andante", Borecký v "Básníkově kancionálu", přiblížili intimní lyrice Vrchlického, citově vlahé a mužně prožité, když vyměnili za experimenty i hry jinošství mužnou a vděčnou harmonii domova. Co psal Borecký mimo lyriku, nemá vůbec významu, zato Jaroslav Kvapil, náladový režisér v životě, v politice, na divadle, doplnil své básnické dílo dvěma scénickými báchorkami sypké stavby, ale atmosférické pohody, v nichž se andersenovskými a shakespearovskými prvky prodírá mírný paprsek tradice tylovské. Vrchlický, překladatel Danta, Calderona a Verdaguera, byl svými staršími, krátkozrakými kritiky prohlašován za pohana a panteistu, ve skutečnosti však, ještě dříve, než mu životní zkoušky vrátily křesťanskou vírn v osobního Boha, přispěl, nemenší měrou než Zeyer, k pochopení i ocenění kulturních a básnických hodnot katolictví: jeho legendy středověké, jeho zanícené ódy mariánské, jeho dekorativní motivy z gotických katedrál, roztroušené po knihách z různých dob, budily u čtenářů i básníků zalíbení v citovém i uměleckém odkazu církve, jejíž dogma však zamítal a jejíž organisace nechápal. I vycházejí čeští katoličtí básníci nikoliv z mystického gotika Zeyera, nýbrž z Jaroslava Vrchlického. V jejich popředí stojí hojností podnětů, vybroušeností slova, kulturou citu kněz samotář Xaver Dvořák (* 1858), mariánský troubadour a eucharistický rozkošník, jehož knihy lyrických modliteb a hymnů, "Stínem k úsvitu", "Sursum corda", "Eucharisti a" a "Soli Deo", mluví programově již svými názvy. Když se pak na samém sklonku století ustavila "Katolická Moderna" s těžiskem na Moravě, podporována sympatiemi Jul. Zeyera, Oto Březiny, Jiřího Karáska, nemohla nikoho z vlastních básníků postaviti na roveň svému předchůdci Xaveru Dvořákovi. Nezbavila se ostatně zmatků ani ve svých intencích, které stále kolísaly mezi církevně politickým reformismem a esteticko mystickým názorem na život, ani v metodě slovesné, kde jedni, jako čilý organisátor Karel Dostál-Lutinov, doporoučeli primitivisující ohlasy lidové písně, kdežto druzí, zvláště Sigismund Bouška, dbali s kritickým rozhledem o souvislost s pokročilým katolickým básnictvím západním, jmenovitě též provencalským a katalanským, což bylo blízko kulturním snahám Vrchlického. Teprve pozdě, když se Xaver Dvořák odmlčel a "Katolická Moderna" rozprchla, zrodilo se význačné a samorostlé básnické hnutí katolické a pohrdnuvši dekorativním symbolismem předchozího pokolení, soustředi· 10 se k základním problémům katolické kultury v Čechách, jmenovitě k zápasu mezi citovou gotikou a dogmatismem barokním. Novoromantismus, před stavovaný takto mladšími žáky Vrchlického a mnohem úplněji pozdním vývojem Zeyerovým, rozkvetl v Čechách jako exotická bylina uprostřed převládajícího realismu; kolem r. 1890 stoupala realistická vlna nejvýše. Mnoho podmínek, i mimoliterárních, přispělo k jejímu zmohutnění. Především to byl duch měšťanské společnosti, který se nyní otevřeně přihlásil ke starostem o materiální skutečnost, dal výhost i v politice idealistickému historismu a zahájil taktiku positivní, která se přes odpor mládeže smiřovala v politickém aktivismu s rakouskou realitou. Vedle měšťanstva se nyní hlásily i nové lidové třídy o politický podíl a ukládaly vzdělanstvu, aby je poznalo lépe; byl to hlavně tovární proletariát, podle svých sociálních poměrů a názorů skoro úplně neznámý, avšak také noví vesničané, tolik se lišící od staroromantických představ, musili býti přezkoumáni. V mladším světě českém zapouští stále hloub kořeny hnutí pokrokové, usilující o důslednou demokratisaci feudálně aristokratických hodnot zestárlé a konservativní monarchie. Socialismus, jehož se byl hrozil stejuě Havlíček jako Palacký a jejž Neruda i Svat. Čech vítali sice s laskavou sympatií, ale ne bez jakési akademické neurčitosti, nabýval více a více půdy nejen mezi dělnictvem, ale i v mladém vzdělanstvu a stával se inspirací myšlenkovou i slovesnou. 157