dva meditativní básníci, u nichž se působení Vrchlického zkřížilo s vlivem Sládkovým a rozumová reflekse o problémech společnosti i umění rozjihla ve vlahé vlně intimního citu; škoda, že nedostatek autokritiky znevážil u obou lyriků středních poloh duševních výsledky značné slovesné kultury, která se projevila zvláště v jejich sonetech. August Eugen Mužík (1859-1925), v nejlepších kusech lyriky dovedl sevříti plastikou verše těžkou dumu samotářského srdce, které touží po sociální spravedlnosti, rozpomíná se teskně na rodové selské kořeny, sklání se pozorně a pokorně nad člověkem trpícím a opovrženým a tak se samo léčí z tísnivého pocitu životního vyhostěnce. Tichá pohoda družného života, stř~dajícího dumu s prací a vděčné oddání se přírodě s trpnou pokorou před díly umění, jest naopak vlastní oblastí plodného, ale úzkého lyrika Antonína Klášterského (* 1866), jenž jako neúnavný překladatel-propagátor, zvláště lyriky anglosaské, uskutečňuje po smrti Vrchlického a Sládkově s jímavou věrností jejich program tlumočnický. Když byl na samém prahu své básnické dráhy, jež neměla později vykázati ani prudčího vzestupu ani odvážnějších serpentin, označován v bojovné vřavě kritického střehnutí generací za prototyp básníka staré školy, dálo se to pro jeho nedostatek temperamentu, který by se osobitě zmocňoval skutečnosti; i později si však zachoval význačné rysy epigonské: úzkostlivý kult zevní formy, často na úkor vnitřní slohové jednoty, ztrnulou zálibu v konvencích slova, rýmu i metafory, akademicky trpný a resignovaný vztah k životu, jenž mílovými kroky předběhl básníka, tkvícího zcela v tradicích let osmdesátých. Druhé pokolení básnických žáků Vrchlického pěstovalo subjektivismus co nejdůslednější a snažilo se o lyrické vytváření rafinovaného života dojmového a smyslového. Proti slunnému helenismu mistrovu hlásili se k umělému přítmí z konce století, kde kulturou unavený a nervově rafinovaný jednotlivec si sestrojuje složité sensace erotické, představové a umělecké, a kde ochutnává vedle rozkoše požitku také rozkoš bolesti, choroby a smrti; hudba, chrám, hřbitov, měsíčná noc jim byly inspirací zvláště oblíbenou, stejně jako jejich francouzským vzorům kolem Baudelaira, Verlaina, Morease. Verš, hlavně alexandrin, nabyl v jejích citlivých rukách nebývalé hudebnosti; volba slov i obrazů se stávala klenotnicky opatrnou; zevní svět, vychutnávaný sensualisticky, měnil se postupně v symbol vnitřních stavů duše. Byl to další postup od formalistické lyriky Vrchlického, kterého by nebyli schopni čeští básníci beze znalosti symbolické a dekadentní školy francouzské. První krok, ještě na sklonku let osmdesátých, učinil básník-kritik F. X. Šalda, později příkrý odpůrce nejen parnasismu, ale vůbec Jar. Vrchlického a jeho směru; také Otokar Březina vycházel ve svých lyrických začátcích z těchto předpokladů, aby se pak s Šaldou od nich co nejrozhodněji uchýlil; neočekávaně a značnými oklikami, ale nikoliv bez vývojové logiky nalezl k Vrchlickému cestu zpět elegický novoromantik Jiří Karásek ze Lvovic, přední básník "Moderní Revue", s Vrchlickým zprvu do krve znepřátelené, a dodal dokonce nového lesku oblíbené formě českého parnasismu znělce, zavrhované mladšími kritiky i básníky jako "směšná, nakadeřená sloka s kytarou rýmů v loktech". Nejen jako biografové a chvalořečníci, nýbrž i jako důslední a uvědomělí žáci zůstávali Vrchlickému trvale věrni dva novoromantičtí formalisté, vybroušení formalisté z druhé ruky, horoucí erotikové dekorativních zálib, Jaroslav Kvapil (* 1868) a Jaromír Borecký (* 1869), jejichž značná slovesná kultura jest ven a ven odvozena. K jejich lyrickým začátkům - u Kvapila slují "Padající hvězdy" a "Růžový keř", u Boreckého "Rosa mystica" - z rozhraní let 80. a 90. vede cesta od Vrchlického formalistických knih opojeného sensualismu, "Dojmy a rozmary" a "Hudba v duši", ale dusné a vonné přítmí těžké a ochořelé milostné rozkoše napovídá, že se mladí poetové učili vydatně od dekadentů francouzských. 156