studené odmítání ideologických i estetických soudců, kteří, vylévajíce dítě s koupelí, odsuzovali jeho pozdější práce vůbec pro myšlenkovou těkavost, rozpor zevní a vnitřní formy, převahy dialektiky nad básnickou intuicí. Literární věda v budoucnosti odliší jistě od sebe dvojího Vrchlického, dvě to osobnosti stejně důležité. První jest Vrchlický organisátor, významem ne nepodobný Jungmannovi: dal českému básnictví zcela novou, románskou orientaci; vnutil mu svůj retorický a ornamentální sloh; vytvořil pro ně novou básnickou mluvu, smyslnou, obraznou, pružnou; naučil je celému repertoiru veršových forem. Vedle tvorby vlastní působil překlady, studiemi, neúnavným referováním o cizím uměleckém ruchu; uváděl vzory, které strhovaly; shromáždil kolem sebe celou básnickou školu o několika vrstvách, z nichž nejmladší se obrátila proti němu samému. Tento duch propagační a kulturotvorný není totožný s Vrchlickým umělcem, jejž třeba souditi osamoceně, při čemž uvede na správnou cestu spíše rozbor jeho výrazových forem, než výklad jeho bohatého vývoje. Vrchlický sám - i v této věci žák Victora Huga, který naň ze všech básníků působil nejsilněji - stavěl do středu své tvorby díla, v nichž vloha epická se kříží se sklonem filosofickým a kde na postavách i příbězích z báje i z dějin se symbolicky ozřejmuje dialektický proces lidského vývoje, jemuž básník někdy předesílá mytus hmoty a jejž korunuje teodiceí, odstraňující zlo z vesmíru. Jako velký francouzský romantik básnil svou "légende des siecles", tak jeho český žák pracovalo "zlomcích epopeje". Tak se jmenují dvě jeho nejskvělejší knihy dějinných evokací (1886 a 1895), ale do téže řady náleží nejenom sbírky drobnější epiky symbolicky pojaté "Duch a svět" (1878), "Mythy" (1879 a 1888), "Perspektivy" (1884), "Fresky a gobeliny" (1891), "Bozi i lidé" (1899), "Votívní desky" (1902), nýbrž i rozsáhlé jednotné skladby, kde typický hrdina, stojící na rozhraní kultur, zosobňuje tragickým osudem neúprosnou logiku dějin: v "Hilarionu" (1882) se ocitáme na úsvitě starokřesťanského poustevnictví, v "Bar Kochbovi" (1897) na troskách židovského státu a národa. Epika u Vrchlického nemá prudkého spádu a zhusta se ztrácí v dialozích milostných a v tirádách řečnických. Kulturní pozadí jest zpravidla propracováno v sytě nanesených barvách, zvláště, jde-li o Hellas, o vlašské rinascimento, o francouzské rokoko a může-li umění výtvarné podporovati názornost. Nikde Vrchlický nebrání, aby pronikal důvěrný, vášnivý, výmluvný prvek lyrický; jsouť tyto zlomky epopeje svým rušením přehrad mezi druhy básnickými typicky romantické. Velmi často dějový útek, historický motiv, drobná anekdota byly záminkou k rozpředení živlu refleksivního, který svou lyrickou filosofii posunuje úplně do popředí. Těchto meditačních knih Vrchlického jest celý růženec, z něhož jest uvésti nejdůležitější: "Sfinx" (1883), "Dědictví Tantalovo" (1887), "Život a smrt" (1892), "Písně poutníka" (1895), "Skvrny na slunci" (1897) a "Strom života" (1910). V nich umělecké samotářství postupně ustupuje hromadné myšlence civilisační, inspirace orientaci starožitnické, přírodovědecké, ano i technické a hlavně individualistický postoj básníka, tvářícího se dantovsky, faustovsky neb manfrédovsky, sociálnímu a humanitnímu uvědomění občana, který nadějně pozdravuje příchod nového století. Forma však zůstává táž: antitése, otázky a apostrofy ukazují k řečnickému slohu; historické, umělecké, literární, filosofické narážky zařazují tuto poesii do učeného genru; jenom když se před zraky meditujícího poety rozevře hrob, usměje kolébka, semkne objetí dvou mladých milenců, dovede Vrchlický zapomenouti na knihovnu a museum a dává promluviti svému velkému srdci i intuitivnímu pohledu mudrce básníka. Mezi zlomky epopeje možno vřaditi vlastně i všechna dramata Vrchlického, pokud v nich chtěl podati přcdevším scénické básně a pokud kypivý lyrismus slučoval s osudovou tragikou; hry nemívají pevné dramatické linie a domyšlené 153