úzkoprsosti a utilitářství měšťáků a pedantů; oba široce vzdělaní spisovatelé jali se svorně bourati "čínskou zed"', dělící Čechy od světa a "doháněti Evropu", za níž se národ v náboženské i národní své isolaci tolik opozdil. Ale přátelství se změnilo v nepřátelství, z něhož hlavně hrdý Zeyer nechtěl nic sleviti; vedle osobních důvodů byly tu závažné rozpory, jejichž výklad přispívá podstatně k pochopení obou osobností. Samotář Zeyer byl typická osamělá duše romantická, uvědomující si bolestně, že jest ze společnosti vyřazena, a přece nedovedoucí překonati tohoto rozporu; velice družný Vrchlický byl v životě, smýšlení i dile prodchnut sociálním humanismem, který mu určoval pevné místo ve společnosti. Byl a toužil býti synem své doby, sloužiti jí, trpěti s ní a podřizovati se jí a proto i v minulosti, kterou se tak horlivě a s takovým porozuměním zabýval, hledal to, co s ní slučuje člověka moderního. I zabral se nadšeně do antiky a renesance, kde nacházel smyslově i citově, spíše než intelektuálně, kořeny moderní doby a často se tvářil jako řecký pohan neb jako rozkošník věku medicejského, ač ve chvíli důvěrnosti musil vyznati: "leč, v čem mé ryzí české srdce bilo, to kladu nejvýš ... "; přítomnost prosvítá jeho různými maskami. To však bylo Zeyerovi nadobro cizí, neboť jeho romantická protičasová touha se nesla "anywhere out of the world", co nejvzdáleněji od přítomnosti: zde, kromě touhy po duchovní dokonalosti, jsou důvody jeho gotického zanícení. V podstatě byli to dva duchové protichůdní, ale komplementární; žijíce v téže době vedle sebe, dodávali kultuře doby Lumírovské podivuhodné plnosti. Snažil-li se Zeyer svůj osud vědomě vytvářeti, přijímal Vrchlický, impresionista celým založením, svůj život trpně. Jaroslav Vrchlický (vl. Emil Frida, 1853 -1912) měl podobně jako Zeyer v žilách kapky krve židovské, od níž odvozoval zvláštní směs smyslnosti a hloubavosti ve své povaze, ale stejně naň, synka zchudlé rodiny, působil pobyt na faře strýcově. Byl by se málem stal také katolickým knězem a z bohosloveckých studií neodešel bez užitku; odlesk akademické průpravy v historii a v dějinách umění výtvarného se v jeho poesii shledá· vá trvale. Rok ztrávený po universitních studiích v Italii byl snad nejdůležitější událostí jeho života: uviděl hory, moře, antické i renesanční umění; od Leopardiho postoupil k Dantovi; přesvědčil se o milostném přátelství zralé, hluboce vzdělané a ušlechtilé paní, která ho vedla od solipsistického světobolu k vývojovému optimismu a od lyrické improvisace k uvědomělé umělecké práci; současně se odvrátil trvale od německé poesie k literární Francii. Paní, která přivodila jeho vnitřní obrození, nestala se jeho chotí; manželství s její sličnou, ale všední dcerou, dalo mu nejprve smyslné blaho, jež vyčerpal na dno i básnicky, pak tichou rodinnou pohodu, pro kterou našel teplé a melodické tóny, nakonec zklamání a rozvrat, pod nimiž by jeho vroucí srdce a slabá povaha byly málem klesly, ale z nichž si přece zachránil nejen resignaci, doprovázenou písní, nýbrž i zvláštní bolestnou něhu, novou v jeho poesii. To vše nebylo však vlastním obsahem života básníkova, který se z malého úředníka stal universitním profesorem a členem rakouské panské sněmovny; obsahem tím byla literární práce, hořečná, bezoddyšná, kupící knihu na knihu, díla původní na překlady, hásně na dramata, essaye na kritiky, až vznikla celá knihovna. Předčasně vyčerpán prací a rozteskněn nedostatkem srdečného ohlasu, básník podlehl 55letý, pak ještě čtyři léta vlekl vegetativně trosky své bytosti. Bude trvati ještě dlouho, než se literární věda vypracuje k spravedlivému zařazení a zhodnocení Vrchlického. Znesnadnil jí to básník sám, u něhož úžasný literární rozhled nebyl doprovázen autokritikou, takže vedle mistrovských děl v jedné a téže knize se čtou bez· významné improvisace. Avšak znesnadnila jí to i kritika s rychlými obraty ve svých úsudcích, v nichž se vystřídal mravokárný odpor pedantů, bezmezné nad· šení obdivovatelů, nikterak nepřihlížejících k původnosti inspirace Vrchlického, 152