ča" (1889) a staročeský "Neklan" (1893), ona koncisní drama vášní soukromých, tento rozvětvená tragedie vášní panovnického rodu, zápasícího na rozhraní křesťanství a pohanství o moc a korunu. Povídková a románová prosa Zeyerova má tytez dvě větve jako jeho veršová epika: objektivní a osobní. Objektivní, kterou zahájil barvitě středověkým "Románem o věrném přátelství Amise a Amila" (1880), označil sám případně jako "obnovené obrazy", jak se jmenuje několik sbírek jeho novel, často podávajících tuto formu v dokonalé čistotě: zde příběh staré literární tradice propracován jest se sytým, až přeplněným uměním stylistickým, s podtržením živlů dekoračních, s pozorným postupem psychologickým. Stejně jako ve veršované epice, dospěl Zeyer i ve výpravné próse zvláštního mistrovství kusy legendárními, k nimž se pak na sklonku života soustředila vůbec jeho pozornost; od intensivně zestylisovaných parafrasí, jako "Sestra Paskalina" (1887), postoupil jeho umělecký vývoj až intensivně prožitému souznění s látkou nábožensky tragickou ve "Třech legendách o krucifixu" (1895). Subjektivistickou prósu Zeyerovu, odvážnou i upřímnou v pohledech do niter rozvrácených marností citového nebo ideového hledání Absolutna, ztělesňují nejplněji oba romány "Jan Maria Plojhar" (1891), položený většinou do Italie, a "Dům u tonoucí hvězdy" (1897), odehrávající se v Paříži, oba se silným vztahem k národnímu problému, a oba 11a samé hranici, kde romantismus, rozpadlý se světem, odcizený okolí, zakletý do vražedného solipsismu, přechází v dekadenci. Tak mezi Lumírovci byl to právě Zeyer, od své doby odvrácený, kdož prožil a básnicky vyslovil náladu fin de siede. Zeyera spojovalo po léta důvěrné přátelství s mnohem mladším Vrchlickým a skutečně za prvního rozkvětu školy Lumírovské měli oba básníci mnoho společného: estetický názor, který staví umění na vrchol života, kosmopolitické nadšení pro kulturu západní Evropy, zvláště Francie a Italie, odpor k domácí Uryvek Zeyerova rukopisu z "Vyšehradu". 151