neodvažoval se rozsáhlejších komposící, ale prokresloval menší obrazové prostory co nejintensivněji; uměl své figury, zřídka kdy nadprůměrné, postaviti plně do příslušného prostředí. Pobělohorská románová tragedie Karlovy university, "Mistr Kampanus" (1909), se stala z Wintrových děl již pro závažnost látky i rozsáhlost provedení nejslavnější; v ní jest zvláště patrna také osobně důvěrná účast autorova nejen s hrdinou, ale i s celým dějinným úsekem osudu, zdrcujícího pro kulturu, pro Prahu, pro národ. Na rozdil od kolektivně smýšlejícího Jiráska nedoplňuje u důsledného individualisty Wintra prvek lidový složku historickou; u mnohých členů skupiny Ruchovy se naopak rozrostl v útvary zcela samostatné, takže obrazy venkovského života lidového tvoří velice rozsáhlé odvětví české prósy výpravné. V nich se často k nerozeznání mísí prvky romantické se živly realistickými. Ze samých hloubek romantického myšlení temení názor o tom, že venkovský lid selský uchovává jak v zevních formách svého bytí tak v duševním životě a v mravním karakteru neporušený poklad kmenové původnosti nejen české, ale vůbec slovanské a že v něm jsou doposud živy a plodny ony síly, které se projevily v dějinách; jeho životní formy považují tito romantikové za původní, neodvozené, samorostlé. Tak soudili za rozkvětu vlastenecké romantiky Čelakovský, Erben a Němcová; v tom jim z pozdějších básníků dávali za pravdu Heyduk i Čech; z Ruchovské generace prohloubili tyto názory, blízké jednak heidelberské romantice, jednak ruskému slavjanofilství, oba mohutní vypravěči Holeček a Nováková; teoreticky promyslil a dokonce východiskem své poetiky a kritické prakse učinil tento myšlenkový komplex velký a rázovitý moravský filolog a dialektolog František Bartoš. Ale lid, takto romanticky pojímaný a idealisticky oslavovaný, byl namnoze studován realistickým způsobem; národopisné hnutí, zmohutnělé do šíře a hloubky hlavně v ohdobí slavné "Národopisné výstavy českoslovanské" (1895), učilo přímo vědecky přesnému a odborně spolehlivému studiu lidového bytu; positivismus, postupně pronikající, obracel pozornost ke hmotným, sociálním a mravním podmínkám, určujícím lidovou povahu a její projevy. Na tomto stupni, kde se realistická metoda pozorování a pak i zpodobování pojí s romantickým východiskem ideovým, stojí Nováková a Rais, jejichž důvěrné vztahy ke skupině Ruchu v mladosti jsou nepopěrny, kdežto Holeček, český slavjanofil, uztrnul na tendenčním romantismu, hlízkém koncepcím Svatopluka Čecha, k jehož poesii tvoří jeho rozlehlé dílo prosaické důstojný protějšek. Josef Holeček (1853-1929) byl nemálo hrd jak na svůj selský původ tak na krajanství s předními hlavami české reformace, s Husem, Chelčickým, Žížkou, ale tyto vztahy dočasně zakrylo stožickému rodáku, pražskému novináři z "N árodních Listů" panslavistické nadšení, které živil cestami a studiemi v Rusku a na Balkáně. Překládal, vykládal, sám se zdarem napodobil jihoslovanskou národní epiku, až na sám konec života vyvážil z ní mohutné epos poturčence, "Sokolovič"; v cestopisech, kulturně politických a národopisných obrazech i v povídkách velebil černohorské hrdinství, ale při tom horoval i pro fantom božího člověka-Slovana, který přijal od ruských slavjanofilů a prohloubil, hlavně vlivem tamních národníků, koncepcí nerozlučitelné jednoty člověka-zemědělce s matkou půdou. Jsa vůhec hněvivě odvrácen od západní kultury a zahloubán do zákonů, podle nichž roste a tvoří lidová duše, pátral v šachtách národní duše slovanské, odkud ve stálé směsi poesie a žurnalismu vynášel vedle drahého kovu také strusky. Bylo mu již 45 let, když se konečně našel, a to rozměrnou kronikou ,svého domova "Naši", o jejíchž dvanácti svazcích pracoval do posledního dechu i se všemi vadami rozběhlé stavby ohromných episod, básnicky planých diskusí, schematických postav, pokud nejde o sedláky; jest to podivuhodné dílo, dokument generace, pomník selského stavu, apoteosa duchovních a mravních sil celého národa. Osudy 141