"z červánků a lesku kalicha" i své "pobělohorské elegie", stále přestavující tytéž schematické postavy; nejosobitější z jeho chmurných a lkavých povídek z pobělohorského úpadku, "Levohradecká povídka" a "Bludné duše", nezůstaly motivicky ani pojetím beze vlivu na další historickou prósu českou. Oblíbený profesor dějepisu a významný badatel historický i národopisný, Alois Jirásek (1851-1930), umínil si, zároveň se zpřízněným malířem Mik. Alšem, již v mladosti, že velkou epopejí z národní minulosti posílí ve svých krajanech energii v boji za jazyk, právo a politickou samostatnost. Bylo to rozhodnutí pojaté úplně v duchu generace Ruchovské; konaje je soustavně po celý život, povolil na jeho sklonku, za války světové i za úsvitu mladé svobody, přání svých čtenářů a ctitelů, aby přijal také poslání politického mluvčího. K úkolu národního epika si přinášel silnou vlohu skutečného vypravovatele, zřejmé nadání visuální, které si všecko zpřítomňovalo s názornou malebností, časně probuzený smysl pro výrazné postavy a povahy lidové; upoután karakteristickým a pitoreskním povrchem, nevnikal ani psychologicky do nitra svých figur ani do ideového proudění minulosti. Podhorské polovesnické rodiště, Hronov v Orlických horách, dalo mu nahlédnouti důkladně do života venkovanů, jejichž byl potomkem; za působení v starobylém gymnasijním městě východočeském, Litomyšli, seznámil se s formami měšťanstva v rokokových i empirových tradicích; přestěhovav se v nejlepších letech do Prahy, usedl v samém středisku národního hnutí, na něž se jal nyní dívati pohledem správnějším a zralejším. Ve shodě s Palackým, ale bez jeho nábožensko filosofického zanícení, vidí vrchol českých dějin v husitství i v bratrství; rozklad táborské síly a národní úpadek pobělohorský ho znepokojují; jako další podivuhodnou kapitolu českých dějin oslavuje národní obrození v XVIII. a XIX. věku. Dvě jsou hlavní složky všech prací Jiráskových: historická a lidová, čemuž nasvědčuje i Jiráskův osobitý jazyk; často ulpívá spisovatel příliš na svých historických pramenech, bohatě a důmyslně shromážděných, nejednou zakrývá národopisná malebnost nedostatek psychologického proniknutí. Umělec však nedovede s historikem a národopiscem udržovati kroku: sytě barvitý a náladový v evokaci scén, zvláště válečných i starodávných interieurů, bezpečný ve fysiognomické i mluvní karakteristice postav, důvtipný ve vyhledávání situací pregnantních a typických, spokojuje se často kronikou bez komposice, zběžnou neb konvenční motivací činů, zápletkami naivními nebo zastarale romaneskními. Plodnost jeho jest úžasná, neboť vypravěče doplňuje lidový dramatik obdobných předností i nedostatků; díla se mu zpravidla rozrůstají v celé cykly, o nichž pracuje po desetiletí; galerie jeho postav se zdá prostě nepřehledná. K rozměrným cyklickým skladbám, jež teprve přiměřeně naplňují ústřední epicko-výchovný záměr Jiráskův, nedošel rázem. Hálkovsky lidopisné povídky z pohorského domova a zběžně nahozené črty z různých bouřlivých dob válek, plenů a ukrutenství jsou první průpravou větších prací, v nichž postupně konvenční romantičnost nahrazována jest studiem dobových typů a láskyplnou drobnokresbou životního prostředí. Lví spár vypravěčův blyskne občas v kronikách selských vzbouření, v obrazech panského rokoka i měšťanského biedermeierovství a v rušných letopisech vojenských anabasí českých; psychologie husitství a začátků Jednoty zůstává však Jiráskovi prozatím nedostupna. Z větších prací tohoto prvního, více než desetiletého období, kryjícího se v celku s pobytem litomyšlským, tvoří mezné body "Skaláci" (1875) a "Skály" (1886); v obou dodává historiku i spisovateli dotyk půdy domova síly a bezpečí. Nejvíce sympatií, ale i epické vervy vložil do skladeb z husitských dob: trilogie "Mezi proudy" (1886-1891) vypravuje o předpokladech lidově náboženského hnutí, román "Proti všem" (1893) o jeho válečném vyvrcholení pod Žižkou, triptych "Bratr 139