ným literárním rozhledem a skutečnou virtuositou slova přebásnila velké klasiky slovanské a západní; v kritice vyslovila jasněji než kdokoliv vedle ní požadavek literatury národní náměty i duchem, organicky rostoucí z domácí půdy a nasycené jejími šťavami a přinášející do světového koncertu osobitý tón. Svedla mnoho bojů za tyto správné zásady, které sama občas poněkud zatemnila nedůtklivou mravokárností a nervosní nedůvěrou ke směrům novějším. Několik básníků na přechodu mezi "Májem" a "Ruchem" ukázalo, že se s novou inspirací životní rychle mění i výrazová forma. Nedopověděno zůstalo básnické poselství dvou bohatě nadaných lyriků, Rudolfa Mayera (1837-1865) a Václava Šolce (1838-1871), tichého zádumčivce, ponořeného do právnické knihy, a temperamentního houřliváka zlomeného bohémstvím, teskného melodika a obrazného rétora, žáka Lenauova a následovníka Bérangerova; duchy zcela různorodé spíná združení politického zájmu se sociálním citem, návrat ke kol· lárovské formě znělkové, překvapující subtilita erotické kultury. Z Mayerova jediného po smrtného svazečku "Básní" náleží budoucnost nikoliv dumavým a zpěvným projevům osobního světobolu, nýbrž oběma epickým pokusům zvládnouti jej objektivisační kázní, která se v sociální baladě "V poledne" vmýšlí do tragiky vzdorného proletářství a v metafysické baladě "Věčnost" do temnot, ale i úsvitu záhady záhrobní. Šolcovy "Prvosenky" překypují přímo sliby a podněty, a to stejně látkově jako formálně, podáváť v nich ruku horký exotik východní zachmuřenému a hrdému pěvci české politické op osice, sytý malíř rušných obrazů z Balkánu patetickému epikovi husitství, bérangerovský strůjce sociálních chansonů erbenovskému a hálkovskému vypravěči jadrných pohádek z naší vesnice, erotik vášně krocené kulturou a gracií selskému furiantovi hrozivého gesta. Ideově jest Jan Neruda jak u Mayera tak u Šolce mnohonásobně přítomen, kdežto slohově mizí jeho stopy velice rychle; z Ruchovců jediný, dřevorytový baládik a vtipný osnovatel selankovitých povídek veršem, Ladislav Quis (1846-1916) zůstal trvale věren nerudovské tradici, kterou v sobě živil soustavným studiem lidové poesie i všech ohlasů písní českých, skotských, německých. Ještě dříve než názory "Ruchu" přijalo za své pokolení "Máje", ještě dříve než bylo patrno, že jejich nejčistším lyrikem jest Sládek, paradoxně, hlavně jen pro osobní vztahy přiorganisovaný k jiné družině básnické, ještě dříve než se jala mezi Ruchovce počítati veřejnost i velké vypravěče Jiráska, Wintra, Holečka a Raise, uctíván byl obecně jako arcimistr této školy Svatopluk Čech, ba byla doba, kdy v něm spatřován byl sám vrchol českého básnictví. Svatopluk Čech (1846-1908), pěvec sociálních a náboženských revolucí a politický lyrik kovové struny oposiční, byl v životě plachý samotář a staromodní idylik. Mladistvý advokát, vyhledávaný novinář z "Národních Listů", autoritativní redaktor "Květů", toužil po stinném závětří a posléze prchl z Prahy na venkov, odkud pocházel, aby tu mohl v tichu skromné staromládenecké existence nerušeně sledovati z blaženého povzdálečí myšlenkové proudy a akční záchvěvy politického a sociálního hnutí a především do nekonečna pilovati na básnických skladbách, zpravidla koncipovaných a zahájených ve varu inspirace, ale pak vychládajících pod neúnavným pilníkem svědomitého umělce. Vlastní básnickou formou jeho mladosti byla táž veršovaná povídka byronská, kterou uvedl do Čech Mácha a na níž ztroskotal epik Hálek; v rukách Čechových nabyla nových barev a nového lesku. Napojil ji konkretností velmi smyslnou a obrazivou; propracoval v ní v syté polychromii stránku dekorativní; živel problémový zvládl přímo virtuosně vyspělým uměním parádní a působivé rétoriky. Tato honosná zevní skvělost, leckdy nehnutá a přestilisovaná, se většinou odráží od kvasu náboženských, morálních, sociálních a politických otázek, 135