postřehy i jasným humorem. Její povídky o mravním vývoji hloudících a hledajících mladých žen v salonním konvenčním rámci jsou cenné jen jako psychologicky dohové dokumenty; historické a polohistorické její romány ze staré Prahy s fantastickým výkladem náhoženského hnntí a národního ohrození zastaraly pro svou pastósní romantičnost; ale jako hásnířka poještědského lidu n Liberce, kam dojížděla po třicet roků, zachovala posud význam tvůrkyně postav a osudů. Studovala svérázné venkovany v jejich mravech a životních formách namnoze velmi zachovalých; měla živý smysl pro samohytnost povah; postihla romantické kouzlo dávných pověstí i souhru přírody a lidu. Toto vše však hylo pomůckou pro její tvorhu aprioristickou, která ve venkovských dějích promítá soudohou mravní prohlematikn, selským hrdinům a hrdinkám vkládá do - srdcí a úst svou filosofii humanistickou a náboženství deistické a na dno příběhů románových nkrývá své osobní prožitky. Z velkých jejích skladeh představují tento typ nejplněji "Vesnický román" (1867), "Kříž u potoka" (1868) a "Frantina" (1870), ale i ohě řady vesnických povídek, "Kreshy z J eštědí" a "Prostá mysl", provázející její románové skladhy, a to hned tragickou, hned povznešeně humornou syntésou osudů, náleží heze sporu k vrcholům povidkového umění skupiny Májové. Již Jan Neruda veden netoliko milostným přátelstvím, ale i správným hystrozrakem kritickým, postavil Karolinu Světlou na přední místo mezi českými spisovatelkami, a umělecky vzdělaní příslušníci následujícího pokolení, EI. Krásnohorská, Jul. Zeyer, Jar. Vrchlický a Ter. Nováková, opakovali s nadšeným ohdivem tento úsudek, jímž se teprve realistická kritika snažila otřásti. Ale ani intelektuálně mravní typ K. Světlé, ani její paroxystické a monumentální umění nezachovaly si mezi čtenáři a spisovateli onu věrnou přízeň, jíž se stále větší měrou dostává B. Němcové; sám společenský vývoj ženství v Čechách se postupně odklání od tragičnosti, s jakou hásnířka "Krejčíkovy Anežky", "Skaláka" a "Frantiny" řešila etický poměr muže a ženy. Jenom ojediněle se k jejímu odkazu v různých generacích přihlašují ony hásnířky, v nichž její typ, stále vzácnější, ožívá; příklad El. Krásnohorské, Ter. Novákové a Bož. Benešové ukazují však, že .to zpravidla značí kázeň netoliko povahovou, ale i hásnickou. Jediný ze spisovatelů, Alois Vojtěch Šmilovský (vlastně Schmilauer, 18371883) měl v této dohě vládnoucího liheralismu a pokrokářství odvahu, vzepříti se duchu času a soustřediti svou psychologickou i mravní pozornost nikóliv k tomu, co v člověku jest dohově podmíněno, nýhrž k tomu, co jest v něm trvalého a typického. Proti Nerudovi, impresionistickému milenci okamžiku a vyznavači životního paradoxu, hledal konservativní filosof stále zákonnost, stejně jako proti žen· ské citovosti K. Světlé stavěl na odiv mužný rozum, opatrně a důmyslně se vyhýhající tragice. Gymnasijní profesor a školský inspektor hyl pedagogem i v literatuře, kde se v létech zralosti soustředil na povídku a román, když hyl mládí promarnil planými pokusy lyrickými a dramatickými. Životní zkušenost i výpravnou látku získal vesměs na venkově, kde se narodil, půsohil a předčasně zemřel; v zachovalých malých městech, na zemanských dvorcích, na zámcích i na farách, stranou nových společenských forem, daleko od moderníprohlematiky konal svá hedlivá a spolehlivá pozorování na starosvětských lidech, projevuje zvláštní porozumění a sympatii starcům, prohojovavším svůj osud statečně a zvládnuvším jej jasnou, hyť vychladlou moudrostí. Tam .jest domov všech hrdinů jeho nejzávažnějších skladeh, "Setníka Dřevnického", "Starohorského filosofa" i huditelské selanky "Za ranních červánků". Ctitele Goethova a Shakespearova a pronikavého kritika romantiky zajímal především individuální růst mravní osohnosti, který se mu .jevil daleko důležitějším než všecek společenský reformismus; dovozoval to sice ději střídmými, ale za· to povahokreshou sytou a výraznou, v níž žák Gogolův hyl pravým mistrem; ještě 9* 131