nedostal přes genrovou drobnokresbu a Tyl budil nedůvěru konvenční povahokresbou i chabou komposicí, zvláště pak přemírou nemužné sentimentality; Němcová a Pravda, kteří se šťastnou bezprostředností vypozorovali a zpodobili venkov, líčili přece jen příliš primitivní poměry. Cizí vzory, k nimž bylo sáhnuto, nebyly pohříchu čistě umělecké: jak individuální problematika vášnivě sentimentální George Sandové tak sociální problematika střízlivě rozumářských romanopisců německých i jejich žáka Spielhagena odváděly od realismu, jemuž se bylo lze učiti od Rusů s Gogolem a Turgeněvem v čele, do Čech pomalu vnikajících. Jenom výjimečně a beze zvláštního zdaru byl pěstován historický román: dramatik J. J. Kolar vnášel do svých staropražských obrazů s rozveselenou a nachmelenou uměleckou cháskou v popředí svévolnou fantastiku a divokou burlesknost; K. Světlá převlékala do lžihistorických dějů z doby osvícenského absolutismu a františkovské reakce moderní příběhy vzdorného i očišťujícího se paroxysmu citového; vyšší posvěcení umělecké chybělo románovým kronikám, jimiž V. Vlček a Bohumil J anda-Cidlinský budili zájem o věk husitský, poděbradský, vladislavský; pod autentickou kulturně historickou drobnomalbou neúnavného psavce beze vkusu, Josefa Svátka, propukal slohový i myšlenkový bombast, zdánlivě sourodý s oběma barokními věky, v nichž si zalíbil. I obracel se všecek zájem k přítomnosti a jejímu sociálnímu ustrojení; právě z této skupiny vyšli zakladatelé sociálního románu českého, Pfleger, Arbes, Stašek, i konvenčnější vypravěči měšťanské společnosti, Podlipská, Schulz, Vlček. Tu přesněji, tu zběžněji pozorovali hromadné poměry a osvětlovali stavovské a třídní skupiny, ale jak přesvědčením tak pracovní metodou byli to individualisté, které i mezi proletáři zajímal hlavně výjimečný jedinec osudů značně romaneskních, v nichž se často dobrodružně křížily vztahy k rodové i majetkové šlechtě. Ani u pozorovatelt'l, kteří v menším úseku skutečnosti osvědčili nemalou vlohu pro realistické pozorování, nebyla zcela mrtva sentimentální romantika s byronskými pósami a s divadelním titanismem. Neušel tomu ani Gustav Pfleger Moravský (1833-1875), churavý samotář se stigmatem předčasného skonu na krásném, zádumčivém čele. N ezískav úspěchů ani křehkou a monotonní lyrikou touhy a snu, do níž šumí elegické cypřiše, ani historickými tragédiemi, v kterých bouří nestrávený vliv Shakespearův, obrátil se úplně k románové epice; že ve svém uměleckém vývoji vyměnil mezi vůdčími vzory Spielhagena za básníka "Evžena Oněgina", bylo více než osudným symptomem soudobé desorientace vkusu. Ale každé z jeho pozdějších románových děl má přes komposiční nedostatky a přes psychologické nedostatky stěžejní význam v české próse výpravné: "Ztracený život" zachycuje typicky a se zajímavým spětím osvobozující se Italie a revolučního češství politického odbojníka, ozářeného pableskem Svatodušních dnů, a nalomeného reakcí; "Z malého světa" (l864) jest první český dělnický román z pražského prostředí, s reálním pozadím historickým a v bystrém ztotožnění útisku národního i třídního; "Paní fabrikantová" vyniká jako ušlechtilý pokus o psychologickou analysu marné milostné vášně, která obětuje osobní štěstí požadavku rodinné mravnosti. Jakubu Arbesovi (1840-1914), Pflegrovu osobitému pokračovateli ~la cestě sociálního románu, hyl přisouzen naopak nejen dlouhý život, ale i tuhá schopnost probíjeti se krušným životem a prováděti navzdory všem nepříznivým poměrům pevně stanovený literární plán; nejenom v knize byl tento proletář z pražského obvodu a liberální publicista, stále brojící proti policii a vládě, důsledným hlasatelem zásad darwinistických, o něž se také čeští myslitelé této doby, Durdík a Tyrš, živě zajímali. V sociálních románech Arbesových, na př. v "ŠtrajchpudHcích", "Moderních upírech" a "Anděli míru" převládá nad humanitním soucitem a mravním vědomím spravedlnosti mezi třídami zřetelná orientace socialistická; 128