do drsného patosu knihy politicko časové, ukazovaly českému básnictví na nové cesty. V "Písních kosmických" (1878), jimiž se po odmlčení zase přihlásil mezi básníky, zdolal svou nedůvěru a dal promluviti entusiasticky horující radosti z vědeckého poznání kosmu, který si dovedl vtipně zlidštiti a naplniti jiskřivým humorem, místy však v rétorice upřílišené odcizil se pod vlivem mladých básníků, hlavně Vrchlického, svému vlastnímu slohu, upadal působením svých učených předloh do didakse, spokojoval se účiny chansonovými místo čistého dojmu básnického a nezapíral ani ve verších feuilletonistu. Celý Neruda tkví teprve v obou knihách z roku 1883, v "Baladách a romancích" a v lyrických "Prostých motivech", dvou nevyrovnatelných dokumentech duševního í uměleckého oproštění ducha snad nejsložitějšího mezi vrstevníky. Cyklus balad a legend v duchu lidového primitivismu a dětské zbožnosti, zároveň však i s laskavou moudrostí zralého filosofa dovršuje tradici erbenovskou. Čtyřdílný lyrický "rok duše" uprostřed přírody městské i volné v zajíkavých hovorech srdce s osudem zahajuje naopak lyrickou tradici novou: v úsporně pregnantním slohu, který má jednou blízko k národní písni a po druhé k lidovému řikadlu, povýšeny jsou jevy přírodní, bystře uchvácené smysly impresionistickými, na nezapomenutelně názorné symboly vnitřního života v jeho typických dějstvech. Nerudův vůdčí význam básnický zůstal dlouho nedoceněn; vůbec neodolatelný fenilletonista, spravedlivý a laskavý kritik, skvělý novinář přísného svědomí zastíral po celá desetiletí veřejnosti pohled na slovesného umělce. Nejprve byl nad Nerudu lyrika obecně stavěn Hálek, básník spontánnější a melodičtější, jenž svou zdravou smyslovostí a prostou citovostí podmaňoval průměrné čtenářstvo, kdežto rozumový analytik a ironik Neruda spíše odpuzoval. Když pak v 80. letech dospěl Neruda svých tvůrčích vrcholů, bylo české básnictví v období Čechově a Vrchlického ovládáno slohem právě protilehlým jeho výrazovým principům, sytou malebností a vznosnou rétorikou, vůči nimž se Nerudův verš jevil šedým, střízlivým a chudým. Ale také jeho občanské češství a jeho kult všedního dne se zdály pok~lení světoobčanských exotiků skoro triviálními, jak to vyslovil Zeyer, kdežto Čech i Vrchlický zachovávali svou úctu k ryzímu muži, jenž jako kritik uvítal povzbudivě jejich básnické začátky; trvale se mezi Lumírovci od Nerudy učil jediný Sládek, největší a nejoriginálnější z jeho žáků. Teprve s nastalou reakcí proti verbalismu i exotičnosti Vrchlického nadešlo kritické pochopení Nerudova zjevu, jenž nyní pojat nejenom v úsilí o duchovou intensitu, ale i v umění výrazové stručnosti a úspornosti; přišlo to velice vhod obratu českého písemnictví k realismu, za nějž se k Nerudovi slovem i skutkem přihlásil J. S. Machar, ještě dříve než kritik Šalda s důrazem postavil Nerudu básníka nad feuilletonistu a povídkáře a zbožnou alejí snu a meditace putoval k chrámu Nerudova češství, prošedšího transubstanciací z kriticismu k mystice. Pozvolna se dostávalo správného zařazení i zhodnocení různým stránkám složitého zjevu Nerudova, jenž postaven po zásluze do středu školy Májové: jeho sociálnímu smyslu, vyjádřenému v baladách i v próse, jeho mužné jasnovidnosti v literární kritice, jeho pronikavému pojetí národnosti i evropanství. Jenom básnický tradicionalismus Nerudův, vzdělaný studiem národní písně a Erbena, nenašel uvědomělých následovníků; zcela sporadicky a spíše jen mimovolně osvojovali si básníci jako Neumann a Toman, Dyk a Wolker jedinečné umění Nerudovo, zhušťovati intensitu prožitku do gnómické zkratky písňové neb meditační. Hálek zemřel předčasně při čestných rozbězích za sociálním románem z české vesnice; Neruda, mistr detailu, se autokriticky o román nepokusil a jen teoreticky uvažoval o jeho 1;vláštním postavení v moderním písemnictví; také jinak stálo románové umění v popředí zájmu Májového pokolení. Ale tradiční předpoklady pro společenský román byly jenom slabé: ze starších prosaiků se Rubeš 127