zemské radosti z tohoto světa a v družné lásce k jeho dětem. Ať se s jeanpaulovskou účastí a s kellerovskou zálibou pro starosvětskou skurilnost rozpomíná na povahové originály rodné čtvrti pod hradem pražským, ať se za mezinárodními typy evropskými vydává na cesty, o nichž pak podává jiskřivé zprávy ve feuilletonistických kronikách s kulturně politickými perspektivami, ať si do skizzáře narychlo zachycuje figurky a situace dělnického a proletářského života, vždycky jest jeho hlavní předností ostrá, pružná, vtipná karakteristika postav v jejich původním ovzduší; pro své lidi a lidičky dovede vzbuditi vždycky zájem a sympatii, i když jsou to jenom pošetilí a ubozí podružní herci v lidské komedii, na kterou N eruda pohlížel nikoliv Balzacovýma, nýbrž Dickensovýma očima. Daleko větší dráhu vývojovou opsal Neruda básník: třiadvacetiletého začátečníka, který v krátkodechých a suchých verších "Hřbitovního kvítí" staví na odiv krutou zálibu v hrůzách života i ironické pohrdání společenským řádem a paradoxně spojuje pozdního Heineho s Baudelairem, nepoznal by nikdo ve vznosném a výmluvném patosu pohrobních "Zpěvů pátečních", v jejichž paroxystickém pojetí jest cit národní povýšen k výši náboženské a jako u polských romantiků patriotický messianismus promyšlen do důsledků; ovšem, uprostřed tohoto vývoje leží desetiletá přestávka básnického odmlčení. V "Knihách veršů" (1867), hlavním díle Nerudovy mladosti, které vznikly před touto pausou, zápasí ještě různé vlivy: Erben i lidová píseň, Heine i Meissner, Byron í Victor Hugo, a přece se tím vším i v lyrice i v epice prodírá Neruda k vlastnímu svérázu, který záleží v ostře konkretním a pevně karakteristickém výrazu pro zápas nedůvěřivého rozumu s hlubokým cítem; nejen impresionistická útočnost smyslů, sloučená v lyrické knize se směle mžikovou introspekcí do vlastního ironicky světélkujícího nitra, ale i dřevorytová reliefnost sociálních balad, pozvedajících obžalobu k monumentální výši v kníze epícké, stejně jako intelektuální vzdor, přimíšený Jan Neruda. (Podobizna z let sedmdesátých.) 126