REALISTÉ A NOVOROMANTIKOVÉ Pokolení, které r. 1848 v duchu národně konstitučním, s nadějemi austro· slavskými a trvajic věrně při zachování habsburské monarchie, myšlenkově revoluci zosnovovalo, pak za radikálních bouří ve dnech svatodušních prohrálo a nakonec za desetileté tuhé reakce krutě odpykalo, kolísalo stále mezi romantikou a realismem. Nebyla to ovšem již krotká romantika Čelakovského, nýbrž onen vášnivý a vzdorný směr, který temperamentem, osudem a dílem předčasně inauguroval Mácha. I nadále působily trvale jeho vzory, polští básníci a zvláště Byron, pomáhajíce ustavovati nový typ romanticky revoluční, známý jinak hlavně z halie karbonářské a mazziniovské. Jeho zástupci bojovali v pestrém kroji na pražských barikádách, byli pak pozavíráni po rakouských a uherských pevnostech, rozprchli se po cizině, konajíce svobodomyshwu propagandu a po obnovení konstitučního života r. 1860 položili základ k žurnalistice i přímé politické akci. Na rozdíl od Máchy přeložili vášnivost z oblasti obraznosti a citu do okruhu vůle a činu; nebyli samotáři, nýbrž toužili po veřejné činnosti, ovšem s malebnou draperii a skvělým gestem; v lyrice jim nevyhovovala ani píseň ani duma, nýbrž pěstovali zvučnou a obraznou rétoriku, která zároveň útočila na cit i burcovala vľHi. Současně však byl, hlavně působením Mladého Německa a ruského realismu, zvláště Gogolova, probuzen v mládeži smysl pro skutečnost a přítomnost, láska k ní a pozorovatelský zájem o její karakteristické znaky; i v Čechách na rľ'tzných místech a ze skrovničkých praménkľ't sbíral své vody literární realismus. Na rozdíl od citové romantiky byl doprovázen uvědomělou kritičností a racionalismem, který přímo doháněl to, co v době osvícenské nebylo vyžito a čeho přece potřeboval národ ve svém rozvoji; teprve nyní po krátké a nepříliš důsažné hegelovské episodě v Čechách se ozývají voltairovské tóny, kritika církve a křesťanství a filosofický naturalismus, o nichž v národním probuzení, založeném legitimisticky, nehylo ani zdání. Ale jak romantikové,. tak realisté byli proniknuti svorně myšlenkou sociální reformy, kterou se snažili uvésti v rovnováhu s převládající ideou národní a v niž proměnili princip klasické humanity svých otců: revise rozvrstvení třídního, ochrana pracujícího lidu, osvobození ženino, odstranění rodinné tyranie ležely na srdci i na rtech všem a zatlačily volání po záchově patriarchálních řádů, v němž se tolik líbilo konservativním romantikľ'tm ~ literatura jest toho plna, čímž se význačně liší od selankovitého písemnictví předchozího. Antitési těchto tendencí rozumově realistických a citově romantických, která se pak po pľ'tl století v literatuře české vrací, usilujíc namnoze o syntési, zastupují v době tuhé reakce padesátých let dvě nejvýznamnější literární osobnosti, v životě důvěrně zpřátelené a přece protilehlé, jako protilehlé jsou princip mužský a ženský ~ Havlíček a Němcová. Když Karel Havlíček-Borovský (1821~1856), první nezávislý žurnalista český, po návratu z Ruska vstoupil jako břitký feuilletonista ostrého smyslu pro skutečnost, bystrý kritik a dravý epigramatik do literatury, jevil se nebezpečným odpľ'trcem veškeré sentimentální romantiky a vlasteneckého idylismu; sémě V 01tairovo, Borneovo a Gogolovo vzcházelo v tomto jadrném, vtipném a prostořekém českém racionalistovi. Brzy vyměnil za literaturu politický žurnalismus, byv od prozíravého Palackého vyvolen pro své přednosti stilistické i vlastnosti karakterní za mluvčího národního liberalismu. Vybavil denní list z područí vládního i učinil "Národní Noviny" a za persekuce "Slovana" orgánem národního i lidového svědomí, což mu umožnil jeho jasný, pádný, přesvědčivý sloh. Dovedl zachovati mužnou rovnováhu jak za revoluce proti radikálům tak za reakce proti 117