napovídajícího zlomku, Josef Jaroslav Kalina, postoupil na dosah tohoto svítivého bohatství. Byla to "Kytice z pověstí národních" (1853); ovšem vznikem sahaly její báje, báchorky a legendy skoro dvacet roků nazpět. Její, již čtyřicetiletý autor Karel Jaromír Erben (1811-1870) jest básníkem jediné knihy; jinak byl tento tichý archivář města Prahy neúnavným sběratelem a badatelem lidové tradice, zvláště pohádkové, písňové a zvykové, výborným vydavatelem starých slovesných i listinných památek a vůbec dokonalým učencem romantického typu ve službách slovanské vzájemnosti. Vědecké studium národopisných publikací Erbenových poučuje však, jak vydatné služby prokazoval etnograf z Grimmovy školy tvůrčímu a stylisujícímu básníku epikovi. Naučil ho, jak kombinovati varianty a vybírati z nich nejúčinnější a poeticky i eticky nejplodnější; povzbuzoval ho, aby kusé podání české doplňoval z ostatních zásob slovanských; přesvědčoval jej, že se za fabulačním bohatstvím skrývá cosi významnějšího a hlubšího, buď zbytky dávné mytologie národní neb etická moudrost křesťanská; zvykové orámování epických příběhů plyne u Erbena z odborné průpravy folkloristické. Před "Kyticí" osvědčil Erben své vypravovatelské umění v prosaických "Českých pohádkách", jichž knižně sám nesebral; mistrovství komposiční i spontánnost přednesu jsou tu v dokonalé rovnováze. Balady a legendy Erbenovy "Kytice", opřené o staroslovanskou tradici nejen českého, ale vůbec slovanského lidu, tkvějí hluboko v romantickém názoru mytologickém, podle něhož příroda obklopuje člověka živelnými démony a nadpřirozenými bytostmi. Zhoubné vášně a tajemné viny ženou lidský osud v náručí a v plen těchto temných sil, takže člověk se ocitá na samém pokraji tragiky; v tom Erbenovy balady těsně přiléhají k Biirgerovi, Herderovi a Goethovi, které český básník prostudoval a prožil. Většinou však dospívá etik a humanista První vydání "Růže stalisté" od Fr. Lad. Celakovského. 111