Trvale patrná jest souvislost Palackého "Dějin" s vůdčími ideami slovanského a národního obrození, a to hlavně v první jejich části: jako Jungmann, Kollár a Šafařík i jejich polští učitelé, idealisuje též on Slovany a jejich pravěk a staví proti domnělému praslovanskému a staročeskému demokratismu feudální řády jako výraz ducha germánského. Na dramatickém střetnutí těchto dvou protilehlých principů národních zosnová původně české dějiny: husitství, jehož byl stálým velebitelem, pojímá jako zosobnění principu zároveřl demokratického i česky národního a Jednotu bratrskou, kterou chápe jako vyvrcholení myšlenkového češství, označuje za obnovitelku starých, slovansky demokratických ideálů. Poz· ději byl žák předromantických nauk herderovských zachvácen po romantickým liberalismem a jal se českou reformaci a její boj s církví vykládati jakožto zápas svobodného poznání s autoritou. Obranný a oslavný ráz těchto "Dějin", které měly konati a také vykonaly velké poslání buditelské, jest patrný, a aprioristické kořeny Palackého deduktivního postupu jsou na bíle dni - v tom ve všem syn své doby slouží vědomě a záměrně svému národu. Nestalo se to bez obětí, zasáhnuvších vědeckou hodnotu díla: obraz nejstarší doby jest fikcí jak pro použití pramenů podvržených, tak pro idealisaci poměri'! praslovanských; schematičnost vzniklá z přímočarého dualismu domněle autonomní kultury slovanské a nepříznivě posuzovaného principu germánského kalí objektivnost díla; i v době husitské jsou světlo a stín příliš jednoduše rozděleny rukou, kterou vedly sympatie pro reformaci, doplněné liberalistickým pojetím středověkého hnutí náboženského. Zato však doposud jsou patrny myšlenkové i literární přednosti díla, které národní, stále mohutnějící historismus přirozeně vyzvedl na svůj štít. Odsunuvše stranou všecky rozbory poměrů hospodářských a sociálních, rozdělili se v Palackého "Dějinách" o práci mohutný vypravěč klidného toku epického a ideologický vykladač událostí i jejich smyslu; vylíčení dě· jinných proudů jest stejně mistrovské, jako povahopisy postav; dignita podání, vychovaná na vzorech anglických a zvláště antických, zvýšena jest mluvou rázu biblického; dílo má komposici, jednotu, perspektivickou hloubku - největší mezi českými klasicisty vytvořil dílo prósy klasické. Zato básnictví klasické vedle Kollára a po Kollárovi mělo v Čechách jenom vrátké kořeny, a s rozmáháním se ducha romantického ubývalo pro ně životních podmínek. Jenom na Slovensku, kde se byli vyvinuli tři jmenovaní klasicisté, udržoval se dlouho tento vkus a vydal ještě v třicátých letech pozoruhodné plody. Katolický farář v Nitře, lán Hollý (1785-1849), v zásadáchivjazyce stoupenec separatismu Bernolákova, překIadatel i napodobitel řeckých a římských Ida· siků i jejich časoměrné prosodie, pěstoval v rozsáhlých skladbách pravé klasicistické spojení slohu hrdinského a idylického. Celý básnický aparát jest u Hollého antický, ale obsah jest slovensky domácí: v utěšených a klidných sceneriích Pováží bojuje se heroicky o národně slovanské a křesťansky náboženské ideály Vel· ké Moravy, jimž žehnají slovanští věrozvěstové Cyril a Metoděj; hory a podhoří tatranské se opěvují jako prakolébka Slovanstva; nikoliv čeština, nýbrž slovenština jest vlastní dcerou staré kulturní řeči slovanské. Se všemi těmito názory slovenského separatismu a provincialismu se ještě později setkáme, ale ve formě politicky zaostřené a pro moderní dobu upravené - Ján Hollý se toho všeho do· žil, ale byl příliš stár, aby plně rozuměl snahám mladých krajanů. Básnická romantika vnikala z Německa do Čech oklikou poněkud překvapu· jící a zároveřl s určitým omezením, ne-li oslabením; zpomalený rytmus kulturního života českého vysvětluje její značné opoždění proti cizině. Nebyla to však ani Jena ani Heidelberk, kde Čechové poznali romantické názory o básnictví a kde se setkali s cizinci nového psychologického typu, nýbrž Vídeřl, kam rakouská reakce dovedla pro své pllblicistické potřeby zlákati bratry Schlegely a kde působil 102