rozum, hlavně pak s učeným mytologickým aparátem a gnomikou, zhusta lapidární. Ze sonetů stojí refleksivní a filosofické nejvýše; některé obrazy situačni a krajinné stilisace mají přísnou, nehnutou krásu; cudný a nadsmyslný půvab několika apoteos milostných dosud nepovadl; mnohé sonety, přeplněné nomenklaturou a narážkami, nelze čísti bez komentáře a bez omrzelosti. Volba znělkové formy pro skladbu tak rozsáhlou byla patrným omylem, zvláště když nemelodický básník musil přetěžce zápasiti s hudební povahou románského útvaru a když si nad to sám v rýmech uložil co nejtužší kázeň únavné pravidelnosti, ale zároveň tento tour de force českého veršového umění znamenal první ohnivý křest formalismu. Analysujeme-li jednotlivé sonety, z nichž málokterý jest bez kazu a puklin, jsme nakloněni mluviti o Kollárově prohře; jakmile však přihlédneme k rozsáhlé tradici, kterou jeho, hlavně rozjímavá a povzbuzující znělka na plných osmdesáte let v českém básnictví založila, nepochybujeme o Kollárově vítězství: někdy přiznaně, jindy podvědomě šli po jeho stopách mistři sonetu vlastenecko-politického, jako Šolc neb Sládek i pěstitelé meditativní a filosofické znělky jako Vrchlický neb Mužík; školili-li se i na jiných vzorech, zůstali přece trvale zavázáni učiteli domácímu, jejž založení klasicistické vedlo takřka samozřejmě k monumentalitě. To největší, co kdy Kollár vytvořil, jest však jistě Předzpěv "Slávy dcery", složený v elegickém distichu, mohutný řečnický žalozpěv nad hroby vyhynulých Slovanů v přísně klasickém slohu, v němž myšlenka provázená názorem a napojená citem, dumá, teskní, reptá, bouří a pak se s velkolepým gestem důvěry odevzdává do vůle spravedlnosti dějinné. Kollárova koncepce slovanství, jehož minulost zidealisována po stopách Herderových a jehož budoucnost načrtnuta v krajním optimismu, a to v duchu humanity téhož Herdera, překročila brzy hranice vlasti. Autor sám, v němž úchvatný duchovní kazatel doplňoval a nekritický archeolog předčasně zahubil básníka, prohluboval ji učenecky a dal jí pak formu slovanské vzájemnosti, která se stala populárním heslem. Ježto se však při Kollárově politické bázlivosti, ve stínu rakouského předbřeznoví, zeschla nakonec v program horlivého studia slovanských řečí, učené výměny knih, slavistické orientace filologické a literární, podpory studií jazykových a historických, nemůže se měřiti ani s polským mesianismem ani s ruským slavjanofilstvím; chybiť jí mimo politickou důsažnost právě vášeň myšlenky, odvaha vise, síla inspirační, kterou Kollár prokázal jenom jedenkráte, když básnil Předzpěv "Slávy dcery". Básním Kollárovým dostalo se ještě před uveřejněním pochvaly a požehnání od Jungmanna; tím větší byl jeho souhlas s jiným projevem klasicismu ještě dilslednějšího, který rovněž přicházel ze Slovenska. Dva mladí přátelé, kteří se stali velkými dějepisci, ale tehdy ještě svého budoucího povolání ani netušili, třiadvacetiletý Pavel Josef Šafařík a dvacetiletý František Palacký, vydali r. 1818 v Prešpurce programní spisek "Počátky českého básnictví, zvláště prosodie". Kniha, křtěná novohumanistickým nadšením okouzleného helenismu, plná mladistvého ohně, stavěla se jako obrana časoměrné prosodie, dilsledně se řídící vzory antických básníků a některých předklasiků a klasikll německých, ale byla v podstatě útokem; na autoritu Dobrovského, který připouštěl jenom přízvuk a nikoliv časomíru v české poesii; na nízkou úroveň a při tom nemírné sebevědomí rokokových veršovců domácích; na domácí malost, která nechce soutěžiti se světovou poesií; zato všecko, co hlásal Jungmann, bylo tu přijímáno s úctou a souhlasem; myšlenkový účin spisu jest však zeslabován formalismem příliš jednostranným. Mladí autoři se připravovali tehdy na básnickou dráhu, kterou oba opustili velmi záhy; mladší z nich prošel ještě episodou odborné estetiky v duchu anglického intelektualismu a Kantova idealismu; oba však ještě před třicátým rokem se našli 98