počav od piky, dosáhl hodnosti rakouského generála, viděl sám Jungmanžadouci spojení filosofického vzletu a básnického citu pro přírodu a přeceňoval proto jeho thompsonovskou popisnou skladbu "Vznešenost přírody", kterou vydatně retušoval. Ideový rozlet zatěžuje v ní suchopárná a prosaická teleologie, přednášená s únavnou didaksí, zato v přírodních malbách Polákových proniká jemný a bezpečný smysl pro krajinu klasickou, již na vojenských pochodech poznal v Italii a na dovolené v domácím Podřipsku; mimo ni odhalil Polák, i v próse jeden z iniciátorů cestopiseckého umění, českému básnictví vznešenost Alp, barvy jižního moře, velebu hvězdnatého nebe. Básnické slovo, jež se mu z tradice nabízelo, nemohlo postačiti jeho smělému chtění, přesahujícími síly jen prostřední, a proto vedle smělých neologismů jungmannovských se odvažoval sám násilných novotvarů, které jeho báseň učinily brzy nesrozumitelnou. Pět let po odvážném pokuse Polákově se dostalo splnění estetickému programu Jungmannovu ze Slovenska, odkud mělo přijíti zanedlouho i skvělé splnění jeho programu vědeckého; obé se dálo pod heslem všeslovanství, pro něž Jungmann choval vždycky vřelé sympatie, stupňované někdy až k utopiím politickým ve smyslu ruského panslavismu. Evangelická mládež slovenská odkojená doma biblickým křesťanstvím, odcházela buď do uherského, velmi kulturního prostředí, kde vedle francouzského osvícenství byl záhy rozšířen klasický idealismus ně· mecký, nebo na středoněmecké university, kde byly nastoleny vůdčí ideje válek za osvobození, národní romantíka arndtovská, ludenovská filosofie dějin, blouznivý pangermanismus a buršácké nadšení pro národní sjednocení. Tak se dostal r. 1817 čtyřiadvacetiletý slovenský bohoslovec Jan Kollár (1793 --1852) do Jeny, a celé toto ovzduší prostoupilo jeho bytost do poslední buňky; netrvalo to ani rok, a mocný zážitek citový doplnil a ucclil zkušenost myšlenkovou. Na typické německé evangelické faře zahořel blouznivý a plachý kandidát láskou k sličné a nudné farářově dcerušce, která mu po léta dělala drahoty a nemaje mnoho schopností zachytiti její reální podobu, proměnil si ilusionisticky slečnu Wilhelminu Schmidtovou, zvanou Mínu, v alegorickou dceru bohyně Slovanstva, v Slávy dceru. Opěvuje ji, vzal z Petrarcy nejen formu znělky, ale i milostný platonismus. Podivuhodně rozsáhlý a vznešený, ale zároveň vzrušený a chmurný jest všeslovanský svět, který se koří jeho vyvolené a v němž vládne jeho pomyslná belle-mere Sláva: náleží do něho nejen obrovské panství ruské, ale i veškerá minulost Slovanstva, idealisovaná a monumentalisovaná podle Herdera; válečné i kulturní dějiny Slovanů, promítnuté fantasticky až na práh středověku, vybízejí k hrdosti, ale osudy vyhynulých a vyhubených Slovanů při Labi a Baltu volají o pomstu; moře omývá hranice této veleříše, kterou v klasické idyle tekou mohutné řeky a nad níž šumí symbolická a mytologická lípa, posvátný strom celého kmene. Když se pak Kollár vrátil z Německa do vlasti, aby převzal v Peštbudíně nevděčný úřad evangelického kazatele pro obec slovenskou, jal se z těchto prvků tvořiti jednotnou komposici, která jakožto "Slávy dcera" ho od r. 1824 proslavila po celém slovanském světě. Sonety, tu prosycené milostným blouzněním, onde zasvěcené mužné refleksi hloubavého ducha, byly podřízeny jednotnému plánu sentimentálního putování po různých krajích slovanských, která připomíná Byronova Childe Harolda a na konec doplněny slovanským inferno a paradiso a la Dante; z Danta pochází i doprovod Milka a Míny, kteří básníka neustále vzdělávají ve vědomostech historických, archeologických a mytologických. Jsou v tom prvky antické vedle romantických, středověká alegorie vedle moderní politické poesie, dílo obraznosti vedle nesnesitelné pedanterie učenecké. Ale sloh v celku jest klasicistický se svým patrným sklonem k rétorice, se svými umělými antitesami, apostrofami a personifikacemi, se skvělými partiemi kazatelskými a piisobivým visionářstvím, nad nímž bdí 7 97