čemž volba originálů znamenala program a způsob ztlumočení nezvyklé dotud cvičení básnického slohu. Nestačilo mu ovšem rokokové básnictví, které hravě baví a lehce poučuje, nýbrž sáhl po vzorech nejvyššího básnického typu, Miltonovi, Chateaubriandovi, Goetheovi a čestně se s nimi vyrovnal. I ve vědecké literatuře, kterou až do jeho doby psali jeho krajané německy a latinsky a kde on bezpod. mínečně žádal mateřštinu, se za nejskrovnějších začátků osvědčil maximalistou, neboť vedle českého dějepisu a českého mluvnic tví, pro něž byly v tradici předpoklady, požadoval i písemnictví filosofické, kritické a estetické, pro něž bylo nutno tvořiti i terminologii. Podařilo se mu to a nad to vzbudil celou školu vědeckých pracovníků, kteří také o přírodních vědách se jali psáti po česku; byl mezi nimi i slavný fysiolog Jan Ev. Purkyně. Vlastní díla Jungmannova můžeme označiti jako sběratelská, ať to jest "Slovesnost", ať bibliograficky pojatá "Historie literatury české", ať monumentální "Slovník českoněmecký"; poslední dvě jsou zároveň naplněním i prohloubením vědeckého programu Dobrovského, ale v duchu romantickém. Ve všech vedle ohromného materiálu, zvyšujícího sebevědomí procitajícího národa, budilo nadšení národně kulturní etos, postavě a povaze patriarchově vlastní; to svítí i z Jungmannových publicistických projevů, sto· jících na pomezí kritiky a žurnalismu a vždy pod praporem humanity a národnosti. V nejbližší družině Jungmannových osobních přátel a vrstevníků neukazoval se před Kollárovým příchodem do Prahy žádný básník, schopný nejen vzletu, ale i vývoje, ač patriarcha bděl starostlivě nade všemi veršovanými pokusy, které jeho autoritě a kritice mladí spisovatelé předkládali. Z nich Antonín Marek (1785-1877), ušlechtilá učenecká hlava sice bez myšlenkové původnosti, ale značné jazykové síly, uplatněné při tvorbě novočeského názvosloví filosofického, užíval klasicistických ód a epištol k účinné buditelské publicistice a připravil jak smělými politickými výhledy, tak odvážným rusofilským panslavismem stezku Kollárovi. V Milotovi Zdiradu Polákovi (1788-1856), typickém vojáku napoleonských válek, jenž Diiblerova rytina k Polákově "Vznešenosti přírody". 96