ských válek rozšířila mezí Slovany. Byla politicky původu francouzského, ale ideovou výzbroj jí poskytli hlavně myslitelé němečtí od Herdera po romantické filosofy, kteří vesměs hledali splnění pravé lidskosti v projevu osobitosti národní a v uspokojení národního sebevědomí. Citové ovzduší německých válek "za osvobození" přenášelo i k nám nové patos nacionalistické, ba tamní a tehdejší pallgermánství působilo vydatně na vznik a rozkvět mladistvého panslavismu českého. Vídeňská vláda Františkova, řízená zásadou absolutismu policejního a přestrašená převratem francouzským, snášela, ano někdy i podporovala národní myšlenku českou, pokud v ní nebylo prvků revolučních a pokud jí sama mohla použíti pro potřeby svého státu, zeslabeného nejen hospodářsky. I podařilo se jí získati v některých předácích nacionálního hnutí občany sice loyální, ale přece pozorné k výbojům sousední velké říše slovanské. Vedle panslavismu rusofilského ozývá se však v politických koncepcích obrozenských hlasitě i austroslavismus, z Vídně podporovaný, kdežto až do čtyřicátých let marně nasloucháme, zda se z vlasteneckých projevů českých básníků a publicistů přihlásí ke slovu tradicí posvěcená myšlenka samostatnosti státoprávní. Až po Pa.lackého jest politický obsah obrozenský chudičký a nedůsledný, a češství buditelské obklopuje horoucí citovostí myšlenkové jádro zcela skrovné. Osvícenské hnutí přicházelo do barokních Čech, dlouho sevřených tuhou kázní jesuitské protireformace i ztrnulostí novoscholastického názoru, za vlády Marie Terezie a Josefa II. ze Saska a zvláště z Vídně a bylo v nejednom svém předním představiteli souběžné s oficiální germanisací. Popularisovaloť německý racionalismus, německou kritičnost, německou humanitu, ale i německé střízlivé utilitářství, a právě jen tímto prostřednictvím se šířily také na naší půdě anglický naturalismus a francouzská skepse. Podstatnou složkou nového nazírání, obracejícího se ostře proti myšlenkovému a slohovému "barbarství" katolického baroka, byl nový humanismus, vzdělaný horlivým studiem latinské literatury a filosofie, jenž u hlav nejlepších postoupil až k ciceronovské ideální syntése rozumové vzdělanosti a mravní ušlechtilosti - kult antické humanity předcházel u nás v XVIII. stol. před kultem humanity herderovské a vystřídal s ním až hluboko do romantiky náboženskou humanitu křesťanskou. Tento prvek není důležitý jenom proto, že skoro ve všech spisovatelích, zvláště pak básnících z úsvitu národního obrození žil uvědoměle odkaz latinské poesie, horlivě překládané a napodobené, ale i ježto tento humanismus osvícenský se stal předpokladem literárního klasicismu následujícího pokolení, ovšem s tím rozdílem, že čím dále tím silněji, za patrného vlivu učenců a básníků německých, se přechyloval i u nás zájem od antiky římské k antiee řecké. S novými myšlenkovými proudy a to namnoze z původních pramenů, hlavně francouzských, seznámili se nejprve šlechtici; mezi nimi shledáváme i první přivržence svobodného zednářství, jehož vliv na naši obrozenskou vzdělanost bývá však nemírně přeceňován. Na pražskou universitu pronikaly pokrokové nauky západu zároveň se sekularisací studia, prováděnou shůry pomocí německých profesorů, povolaných ze Saska; jejich osvícenský humanismus se snášel s uvědomělým a propagačním němectvím a působil na mladé vzdělanstvo, zvláště také zdůrazňováním estetického prvku v životní kultuře. Když byl již za prvních let vlády císařovniny v Olomouci učiněn úspěšný pokus o učeneckou akademii osvícenskou, převzala v 70. letech v Praze Societas Scientiarum Bohemica, kterou I'Ísař Leopold II. povýšil na Královskou Českou společnost nauk, zásluhou svého zakladatele přírodovědce Ignáce z Bornů, vlastní vedení vědeckých snah ve vlasti a dovedla uhájiti jeho samostatnost proti rakousky centralisačnímu úsilí oficiálních osvícenců vídeňských. Ačkoliv Učená společnost, pěstující stejně du 88