postavil proti nim Josef Kaizl koncepci vlastní, která cetým ražením ukazuje k liberálnímu politikovi a jest památna tím, že hnutí myšlenkové a literární za· řazuje do dějinné souvislosti politické. Shledáváť jeho jádro v idei národního sebeurčení, jak ji formulovala stá to vědecká filosofie francouzské revoluce a jak za ni povstala Evropa ve válkách napoleonských; co bylo Jungmannovi ideálním požadavkem, to vztyčil pak rok 1848 jako veřejný program, dovršuje pak národní obrození. Plodnějšími a správnějšími, než Masarykovy domněnky, temcnÍcÍ z je. ho filosofie dějin, se ukázaly podněty důkladného znalce vědeckého života v Čechách v XVIII. věku, Josefa Hanuše. V učené mikrologii podal důkazy o tom, že to byla především státoprávní šlechta česká, jakožto strážkyně politické tra· dice, která uvítala a podporovala všecky snahy, čelící oficiální germanisaci vídell· ské: užívání mateřštiny ve školách a úřadech, její praktické studium i vědecké zkoumání, historismus jakožto výraz lásky k minulosti a vlastivědu jako projev lásky k přítomnosti zemské - nikoliv josefinští reformisté, nýbrž domácí tradi· cionalisté stáli u kolébky hnutí národně obrodného. Tyto tradicionalisty osvětlil historik Josef Pekař všestranně a nově. Ukázal, že jejich nepřetržitou řadu možno sledovati až do doby pobělohorské, kdy ušlech· tilí vlastenci katoličtí se odhodlávají odčiniti důsledky národně politické porážky; až do XVII. stol. sahá zvýšená, citově zabarvená péče o jazyk mateř .. ,ký, záliba v staré literatuře, soustavné studium dějin za účelem vlasteneckého uvčdomění, ano i první počátky slovanského vědomí-v popředí těchto snah kráčí katolické duchovenstvo, vedené členy Societatis Jesu. Utajeny celé století pod povrchem a projevujíce se sotva znatelně, nabudou tyto české národní snahy a tužby inten· sity a průbojnosti za věku císaře Josefa II., jenž byl jejich nejtužším odpůrcem. Zvláštním dějinným paradoxem nacházíme, právě v době mocného rozmachu německé národní myšlenky a sebevědomé úřední germanisace, stoupence kulturní· ho i politického češství nejen mezi šlechtici, kteří cítili se zemí, pyšnili se její minulostí, dovolávali se svých předků, neznali však jejich jazyka, nýbrž i mezi intelektuály cizího původu, strženými silou čisté myšlenky pro českou věc; tito Nosticové a Kinští, Bornové a Voigtové nebyli Čechy méně rozhodnými než uvě· domělí sedláci rázu Vavákova. Násilná germanisace zaslepených centralistů a protihistorický radikalismus osobivých osvětářú vzbouzí prudký odpor, jenž se může veřejně projeviti za nové svobody myšlenkové i tiskové; jak příliv nových ideí z ciziny, příznivých tendenci národního sebeurčení, tak stoupnutí občanské· ho blahobytu ve všech vrstvách podporují kulturní ruch; francouzská revoluce i napoleonské války doplní starou politiku státoprávně stavovskou plodnými podněty národně demokratickými. V této formulaci pohlíží historická věda na národní obrození dnes, práva jsouc i jeho tradičním domácím i jeho obecně evropským kořenům. Ačkoliv české národní obrození bylo vlastně dokonáno teprve obnovením českého státu r. 1918, kdy Československá republika vstoupila jako svéprávný celek mezi evropské státy, přece jest osvědčeným zvykem označovati tím názvem jenom jeho první, předpolitickou, jazykově literární fázi, sahající do r. 1848 a zabírající tudíž asi šedesát neb sedmdesát let. Vystřídaly se v něm dvě gene· race, které si byly navzájem tak cizí jako si bývají otcové a děti, osvícenci, tkvě· jící kořeny v XVIII. věku, a romantikové, vyrostlí v ideách francouzské revoluce a více ještě myšlenkové reakce po Vídeňském kongresu. Kdyby šlo jenom o dějiny ideového hnutí, které se projevovalo zvláště ve filosofii dějin, ve vědecké kritice a metodě a v názorech náboženských, vystačili bychom snadno s touto dichotomií osvícenství a romantiky; pro výklad vývoje slovesného jest příliš jednoduchá. Zde následují za sebou v rychlém sledu, ale 86