nomní zjev to, co ve stejné době na jiných místech evropské kultury vykazuje analogie zcela pri'lkazné: u všech národú slovanských shledáváme národně literární obrodu a u všech ji múžeme uvésti v souvislost s ideami francouzské revoluce i napoleonských válek, které i v Německu přivedly nebývalé zesílení národního citu a v dúsledcích toho také znacionalisování vědy, literatury a uměnÍ. Právě zde nasadila rádlo positivistická kritika oné starší romantické koncepce. Nejprve zamítla sentimentální a nevědeckou představu zázraku; nahradila příliš emfatické heslo národního vzkříšení přesnější formulací národního obrození; podala namáhavý a prúkazný dúkaz, že česká myšlenková a slovesná tradice v XVIII. věku nebyla úplně přervána. Evropského svého školení a historicko filosofického svého rozhledu použili tito badatelé, se zakladatelem moderního literárního dějepisu v Čechách Jaroslavem Vlčkem a spolehlivým monografickým pracovníkem Janem Jakubcem v čele, k tomu, aby český vývoj vepiali do mezinárodní souvislosti a aby vyložili vliv západních ideí i slovesných forem na českou literaturu. Neušli při tom běžnému omylu vědeckého positivismu, zaměnivše podmínky za příčiny. Podle jejich názoru obrozenský proces český, jsa jenom částí evropské emancipace na rozhraní XVIII. a XIX. stol., byl přivoděn jednak společenským a hospodářským uvolněním lidu za osvíceného despotismu, jednak přílivem reformních ideí racionalistického hnutí; teprve v národě, takto zbaveném okovú, se probudila stará myšlenka národnostní, aby se ujala vlády nad duchy. Tímto výkladem bylo leccos ze starších představ postaveno přímo na hlavu: nacionalismus, jazykový, kulturní i politický, sesazen s místa vúdčího principu a vymezen jako zjev jenom prúvodní; vídeňský josefinismus, který dříve pojímán jako politický systém, proti němuž se národní hnutí obranně se vším dúrazem obracelo, oceňován pro své hodnoty myšlenkové a hmotně reformní jako vlastní strújce tohoto hnutí; osvícenští germanisátoři XVIII. věku, kteří v kultuře a literatuře prováděli vídeňský program, se octli mezi předchúdci českého národního osvobození; při ztotožnění obecné emancipace kulturní a hnutí výslovně českého zapomenuto na to, že ve velmi rúznorodé habsburské monarchii společný blahodárný podnět shora měl právě jenom u Čechú (a u některých menších slovanských skupin) výsledky, které přišly vhod rozvoji národnosti. Dosti záhy ze samého středu této nové historické a krítické školy, která s dúsledným revisionismem spojuje kosmopolitickou orientaci, ozvaly se názory, jevící se někdy jako doplnění, jindy jako korektiv, ba, v důsledcích i jako popření základní koncepce; občas jest v nich patrný návrat k staršímu nazírání, ovšem bez jeho romanticky citového přízvuku. Kritice podrobeno zvláště mínění, jakoby stěžejní ideje národního obrození pocházely vlastně z ciziny, a zahájeno pátrání po jejich virtuálních zdrojích v tradici domácí. Nejodvážněji a spolu nejlibovolněji si tu počínal T. G. Masaryk se svou "filosofií českých dějin". Snažil se dovoditi, že české obrození ve svých vůdčích duších vědomě pokračuje v myšlenkách náboženské reformace české, a jmenovitě, že humanita, kterou hlásají tito vybraní, ale representační mužové, přes své prvky vzaté z herderovského a romantického idealismu německého, není než obměnou křesťanských zásad Jednoty bratrské. Požadovanou zde souvislost s reformační tradicí lze připustiti leda u některých evangelicky vychovaných osobností, které do národního obrození vyslal moravsko-slovenský východ; jimi se však obsah hnutí zdaleka nevyčcrpává. Ale hledati příbuzenství, ba příčinný vztah mezi moderní, demokratickou humanitou a křesťanským ideálem reformačním, jest leda aprioristickou potřebou ducha, zachváceného, přese všecek racionalismus, náboženským mysticismem. Sotva pronesl T. G. Masaryk s prudkou naléhavostí své hypotésy, 85